سیاست قیمت گذاری
شکل ۲۳-۲: مدل دکتر منوچهر فرهنگ (سازمان مدیریت صنعتی)
به منظور اطلاع از نظرات مشتریان و تأثیر آن در استراتژی انتخابی بر اساس نمونهگیری و طرح پرسشنامه از مشتریان نظرخواهی شده و نتیجه این که استراتژی مشتریگرایی به عنوان خط مشی راهبردی سازمان در نظر گرفته شده است. بر اساس نتایج حاصل از اندازهگیری رضایتمندی و انتظارات مشتریان و نظرات کمیته برنامهریزی بانک صادرات ایران و دیدگاه خبرگان و مدیران بانک نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سازمان مشخص شده است و به تعیین موقعیت فعلی سازمان در کسب و کار پرداخته شده است. آنگاه بر اساس ملاحظات فوق تلفیقی از استراتژی مشتریگرایی و استراتژی رشد و توسعه (نفوذ در بازار) به عنوان استراتژی مناسب سازمان انتخاب گردیده است. در پایان با توجه به نظرات مشتریان راهکارهای مناسب برای اجرای استراتژی انتخاب شده در قالب آمیخته بازاریابی ارائه شده است.
یافتههای مشخص تحقیق
فهرست مهمترین قابلیتها و نقاط ضعف سازمان.
فهرست مهمترین فرصتها و تهدیدهای محیطی.
مدل استراتژی مناسب بازاریابی برای سازمان.
فهرست اولویتبندی تاکتیکهای بازاریابی جهت بهکارگیری استراتژی مورد نظر در سازمان.
انتخاب استراتژی مناسب برای توسعه بازار (شرکت صنایع صنام الکترونیک)، محمد مهدی کربلایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۲٫
بر اساس هدف اصلی تحقیق و سؤال آغازینِ آن، که یافتن الگوی مناسب برای توسعه بازار شرکت صنایع صنام الکترونیک است، محقق به دنبال مدلی است که به عنوان راهنما از آن استفاده نماید. به این منظور ابتدا نیازمندیهای تحقیق را برجسته ساخته و بر اساس مسئله تحقیق که افزایش حجم فروش شرکت است، به تشریح مدلهای گوناگون، شامل: ماتریس گروه مشاورین بوستون، ماتریس پرتفوی کسب و کار، ماتریس محصول- بازار آنسوف، ماتریس کاتلر، ماتریس تحلیل نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها، ماتریس تحلیل عوامل داخلی و خارجی و ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک پرداخته و در نهایت با ارائه مدلی (شکل ۲۴-۲)، ابتدا با بهرهگیری از ماتریس تحلیل عوامل داخلی و خارجی که بر اساس شرایط موجود محیط و شرکت تهیه میگردد اقدام به تعیین موقعیت فعلی شرکت در کسب و کار خود نموده تا بر این اساس توانمندیهای داخلی و فرصتهای جذاب برای توسعه را شناسایی نماید. برای انتخاب استراتژی مناسب برای توسعه از مدل آنسوف که استراتژیهای مختلفی را برای توسعه بازار و محصولات ارائه میکند بهره گرفته است و از دیدگاه خبرگان صنعت، مدیران شرکت و عاملین فروش شرکت در نظرسنجیها استفاده نموده است. در پایان با معیارهای ارائه شده توسط هابر برگ برای تست استراتژی، به عنوان فیلتر، استراتژی نهایی انتخاب و سپس فهرست محصولات ممکن و جذاب را بر اساس مدل پنچ نیروی پورتر تعیین نموده است. در مرحله بعد توصیههای عملیاتی برای اجرای استراتژی انتخاب شده در قالب آمیخته بازاریابی بیان شده است.
شناسایی قابلیتهای درونی شرکت صنام (نقاط قوت و ضعف)