۱۵۷.۷
۱۳۹.۳۵
۱۲۴.۵۲
۱۲۸.۹۶
Total Core Loss (W)
۲۷۰.۷
۳۳۰.۶۱
۴۶۰.۶۹
۵۱۹.۶۷
Copper Loss (W)
۲۱۶.۶
۳۱۷.۴
۲۶۴.۶
۱۸۱.۶
Rotational Loss (W)
۱۱۱.۲
۴۴۷.۷
۱۱۰۴.۹
۲۱۴۱.۲
Output Power (W)
۴۶۲۸
۵۴۶۳.۶
۴۲۹۰
۲۳۸۹.۵
Efficiency
۸۸.۵
۸۲.۹۱
۷۰.۱
۴۵.۶۷
همانطور که قبلاً بیان شد با افزایش سرعت نیروی ضد محرکه بر ولتاژ منبع غالب گردیده و جریان فاز نمی تواند افزایش چندانی داشته باشد. بنابراین مقدار موثر جریان و به تبع آن تلفات مسی کاهش می یابند. لیکن با اعمال روش جریان پیوسته مقدار موثر جریان و تلفات مسی دوباره افزایش خواهند یافت.
تغییرات تلفات هسته در ناحیه عملکرد جریان پیوسته و ناپیوسته می تواند با بهره گرفتن از معادله ۴-۱ توجیه گردد. در حالت عملکرد جریان ناپیوسته، با افزایش سرعت تلفات جریان گردابی افزایش یافته و تلفات هیسترزیس کاهش می یابد. علت این امر آنست که با افزایش سرعت، حداکثر چگالی شار کاهش و فرکانس افزایش می یابد. معادله شار بر حسب انتگرال ولتاژ نشان می دهد که شار پیوندی هنگامی که سرعت افزایش یافته و در نتیجه بازه زمانی هر سیکل الکتریکی کاهش می یابد، دامنه شار نیز کاهش خواهد یافت. از آنجا که ولتاژ در این ناحیه ثابت است، صرفنظر از مقاومت سیم پیچ، دامنه شار پیوندی رابطه خطی با بازه زمانی تحریک هر فاز خواهد داشت. در عمل، مقاومت سیم پیچ مخالف صفر بوده و جریان در سرعت های بالا کاهش می یابد. در نتیجه، شار پیوندی دارای یک رابطه غیر خطی با سرعت است. لیکن در مجموع مقدار بیشینه شار با افزایش سرعت کاهش می یابد.
از آنجا که تلفات هیسترزیس با فرکانس نسبت مستقیم و با حداکثر چگالی شار به صورت توان بالاتر از یک رابطه دارد، لذا با افزایش سرعت و به تبع آن کاهش دامنه چگالی شار، تلفات هیسترزیس کاهش می یابد. همچنین از آنجا که تلفات جریان گردابی با فرکانس و با حداکثر چگالی شار نسبت مستقیم دارد، لذا با افزایش سرعت، تلفات جریان گردابی کمی افزایش می یابد. بنابراین کل تلفات هسته در حالت عملکرد جریان ناپیوسته تقریباً در رنج وسیعی از سرعت تغییر چندانی نخواهد داشت. شکل ۴-۱۲ نشان می دهد که چنانچه زاویه هدایت برابر با ۳۰ درجه تنظیم گردد و موتور حداکثر توان خود را در سرعت های مختلف داشته باشد، در حالت عملکرد جریان ناپیوسته کل تلفات هسته تقریباً در رنج وسیعی از سرعت باقی می ماند.
در حالت عملکرد جریان پیوسته که در آن مقدار حداکثر و مقدار متوسط شار افزایش می یابند، تلفات هسته با افزایش سرعت، افزایش خواهد یافت. این در حالی است که تلفات مسی در حالت عملکرد جریان پیوسته با افزایش سرعت، ابتدا افزایش و سپس کاهش می یابد. علت این امر آن است که با اعمال روش جریان پیوسته، مقدار موثر جریان ابتدا افزایش می یابد. لیکن این افزایش مقدار موثر جریان تا سرعت مشخصی امکان پذیر است و پس از آن با وجود اعمال روش جریان پیوسته، مقدار موثر جریان شروع به کاهش خواهد کرد و این روند تغییر نتیجه افزایش نیروی ضد محرکه در سرعتهای بالاست.
(الف)
(ب)
شکل ۴-۱۲ – (الف) تلفات جریان گردابی و هیسترزیس بر حسب سرعت- (ب) تلفات کل هسته، تلفات مسی، و تلفات چرخشی بر حسب سرعت