هنرهای تجسمی
۱
همانطور که مشاهده می شود، واحد مهندسی صنایع، از بیشترین حاشیه امنیت برخوردار است. جدول ۴-۱۰ نیز نشان میدهد که این واحد کارا، در اکثر موارد از حاشیه امنیت نسبی بالایی برخوردار است و تعداد مواردی که حاشیه امنیت بسیار بزرگ شده، بیشتر از سایر واحدهاست. واحدهای ناکارا از حداقل حاشیه امنیت برخوردارند. زیرا اگر واحد کارای متناظر با آنها (واحد کارایی که عضو مجموعه مرجع[۶۶] واحد مورد نظر باشد) کمترین بهبودی در عملکرد خود ایجاد کند، واحد ناکارا، ناکاراتر خواهد شد.
۴- ۶ محاسبه حاشیه امنیت کارایی برای نمونه مورد مطالعه برمبنای مدل ریاضی توسعه یافته
در این بخش ابتدا بر اساس آنچه در مدل ریاضی ۳- ۹ آمده، حاشیه امنیت کارایی واحد شماره ۱ نسبت به واحد شماره ۲ که در بخش قبلی نیز بدست آمده مجدداً محاسبه می شود. لذا هدف بررسی ESM1,2 است.
بر اساس جداول ۴-۹ و ۴-۱۰ :
S=3 یعنی هر واحد تصمیم گیری ۳ خروجی دارد.
m=2 یعنی هر واحد تصمیم گیری ۲ ورودی دارد.
n=2 یعنی در این مثال ۶ واحد کارا و بقیه ناکارا هستند.
YrD یعنی خروجی های واحدی که حاشیه امنیت کارایی نسبت به آن سنجیده می شود ( واحد ۲ )
YrJ یعنی خروجی واحدهای کارا ( خروجی اول،دوم و سوم واحدهای۱و۳و۵و۱۱و۱۲و۱۵)
λj یعنی وزن واحدهای کارا ( وزن واحدهای ۶ و۸ ) پس λ ۱ یعنی وزن واحد ۶ و λ ۲ یعنی وزن واحد ۸
Xij یعنی ورودی واحدهای کارا ( ورودی اول و دوم واحدهای۱و۳و۵و۱۱و۱۲و۱۵)
XiD یعنی ورودی های واحدی که حاشیه امنیت کارایی نسبت به آن سنجیده می شود ( واحد ۲ )
لذا با توجه به اطلاعات موجود، حل مسئله زیر برای یافتن ESM1,2 لازم است:
min w = α
subject to:
متغیر های مدل فوق را براساس جدول ۴-۹ عددگذاری کرده، مدل زیر حاصل می شود:
Minimize W =
S.t
Optimal Solution: w = 0.228594; = 0.228594, = 1.22247, = 0, = 0, = 0, = 0, = 0
با مقدار۲۲۸۵۹۴/۰ = مشخص می شود که:
ESM1,2=100 α =۲۲%
این پاسخ همان نتیجه ای است که در بخش ۴-۴ نیز ملاحظه شد.
۴-۷ محاسبه حاشیه امنیت کارایی گروه های آموزشی در نمونه مورد مطالعه به تفکیک دانشکده
از آنجا که در برخی موارد ماهیت گروه های آموزشی در دانشکده های مختلف با هم متفاوت بوده لذا به منظور بررسی بهتر نتایج حاصل از سنجش حاشیه امنیت کارایی، در این بخش با جایگزین کردن ورودی تعداد اساتید هر گروه به جای ورودی هزینه سرانه (x1 ) و با توجه به جدول شماره ۴-۲ حاشیه امنیت کارایی گروه های آموزشی به تفکیک دانشکده های مختلف محاسبه شده است.
ابتدا با توجه به اتخاذ یک ورودی جدید، جداول شماره ۴-۱۳ تا ۴- ۱۵برای ورودی ها و خروجی های گروه های آموزشی به تفکیک سه دانشکده موجود ارائه شده است.
جدول ۴-۱۳: ورودی ها و خروجی های گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی
DMUj
گروه های آموزشی
میانگین تراز
(X2j)
تعداد اساتید
(X1j)
امتیاز تالیف
(Y3j)
درصد قبولی (Y2j)
رضایت دانشجویان
(Y1j)
DMU3
حسابداری