علیخانی، حسین(۱۳۸۲). بررسی پیامدهای قصد نشده (برنامه درسی پنهان) محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامدهای منفی آن. تهران: پایان نامه دکترای دانشگاه تربیت مدرس: دانشکده علوم انسانی.
علیخانی، محمدحسین؛ مهرمحمدی، محمود(۱۳۸۴). بررسی پیامدهای قصد نشده(( برنامه درسی پنهان)) ناشی از جو اجتماعی مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامد منفی آن، دو ماهنامه علمی تربیتی دانشگاه شاهد، سال ۱۲، دوره جدید، شماره ۱۲.
فتحیواجارگاه، کورش(۱۳۸۸). اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی، تهران، انتشارات بال.
فتحیواجارگاه،کوروش؛ واحدچوکده، سکینه(۱۳۸۵). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان نظام آموزشی متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره۱۷، سال۵، پاییز۱۳۸۵، ص۹۳.
فرختار، مجید(۱۳۹۰). بررسی رابطه مهارت های تفکر انتقادی با روابط انسانی در مدیران دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
قریب، میترا؛ سرمدی، محمدرضا؛ ابراهیمزاده، عیسی؛ زارع، حسین؛ امامی، امیر حسین؛ قریب، آتوسا(۱۳۸۹). نحوه یادگیری تفکر انتقادی در آموزش پزشکی مجازی: مطالعه کیفی تجارب اساتید و دانشجویان، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، دوره ۱۷، شماره ۳.
قورچیان، نادرقلی(۱۳۷۳). تحلیلی از برنامه درسی مستتر، بحثی نو در ابعاد ناشناخته نظام آموزشی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، تهران، شماره ۵.
قیاسی، میترا(۱۳۸۶). جایگاه تفکر انتقادی در علوم کتابداری و اطلاع رسانی، مجلات اطلاع رسانی و کتابداری، اطلاع شناسی، شماره ۱۷ و ۱۸.
کوکبی، مرتضی؛ حری، عباس؛ مکتبیفرد، لیلا(۱۳۸۹). بررسی مهارت های تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان، مجله علمی پژوهشی مطالعه ادبیات کودک، سال ۱، شماره ۲.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس(۱۳۹۰). احمدرضا نصر و همکاران، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، انتشارات سمت.
گردانشکن، مریم؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ عجمی، سیما(۱۳۸۹). تاثیر تدریس بسته فراشناختی بر خودراهبردی در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی علوم پزشکی،۱۰(۲).
مارزینو، رابرت؛ رنکین، استوارت؛ سومیوز، کارلین؛ برنت، رونالد(۱۹۸۶). ابعاد برنامه درسی و تدریس، مترجم قدسی احقر(۱۳۸۰)، تهران، انتشارات یسطرون.
مایرز، چت(۱۳۸۶). آموزش و پرورش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی، تهران، سمت.
محمدیفر، مژگان و فتحیواجارگاه، کوروش(۱۳۸۷). جایگاه برنامه درسی پنهان در آموزش مداوم پزشکی، فصلنامه راهبرهای آموزش، شماره۱، بهار۱۳۸۷، ص۴۸.
معین، محمد(۱۳۸۱). فرهنگ فارسی، تهران، انتشارات امیر کبیر.
مکتبیفرد، لیلا(۱۳۸۸)، نقش کتابهای داستان در شکل گیری مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان، همایش کتابخانه های آموزشگاهی پویا سازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی یادگیری.
ملکی، حسن(۱۳۸۹). برنامه ریزی درسی راهنمای عمل، تهران، مدرسه.
ملکی، حسن؛ حبیبیپور، مجید(۱۳۸۶)، پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت، فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره ۱۹، سال ۶، بهار ۱۳۸۶.
مهرام، بهروز(۱۳۸۸). نقش مولفههای برنامه درسی پنهان در هویتهای دانشجویان(مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
مهرام، بهروز؛ ساکتی، پرویز؛ مسعودی، اکبر؛ مهرمحمدی، محمود(۱۳۸۵). نقش مولفههای برنامه درسی پنهان در هویت علمی دانشجویان(مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)، فصلنامه مطالعات برنامه درسی،شماره ۳. پائیز ۱۳۸۵.
مهرمحمدی، محمود(۱۳۸۸). برنامه درسی، نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
مهرینژاد، ابوالقاسم(۱۳۸۶). انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا، مجلات روان شناسی و علوم تربیتی، تازههای علوم شناختی، شماره ۳۵.
میرزابیگی، علی(۱۳۸۰). برنامه ریزی درسی و طرح درسی، تهران، انتشارات سیطرون.
ناصرزاده، نعمت(۱۳۸۹): برنامه درسی پنهان: شیوه های مدیریت کلاس معلمان در مدارس و تأثیر آن بر تأییدجویی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کردستان.
نوشادی، ناصر؛ خادمی، محسن(۱۳۸۹). بررسی و سنجش میزان اندیشه انتقادی دانشجویان و مدرسان رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره ۲، شماره ۱.
نوید، مهدی(۱۳۷۳)، پیام مدرسه، تهران، نشر سازمان نوسازی و توسعه و تجهیزمدارس کشور.
وزارت آموزش و پرورش(۱۳۷۶)، طرح کلیات نظام آموزش و پرورش.
هاشمیاننژاد، فریده( ۱۳۸۰). ارائه چارچوبی نظری در خصوص برنامه درسی مبتنی بر تفکر انتقادی در دوره ابتدایی با تاکید بر مطالعات اجتماعی، رساله دکتری، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
همایونفرد، آناهیتا(۱۳۹۰). بررسی سیر و تحول در معنی و مفهوم تفکر انتقادی و تحلیل زمینه های همگرایی آن با تربیت دینی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، آذر ماه.
هولفیش، گ؛ فیلیپ، ژ، ا(۱۳۸۱). تفکر منطقی روش تعلیم و تربیت، علی شریعتمداری، تهران، انتشارات سمت.
یارمحمدیان، محمدحسن(۱۳۷۷). اصول برنامه ریزی درسی: ماهیت برنامه ریزی درسی، مبانی فلسفی، روانشناختی و جامعهشناختی برنامه. تهران، موسسه چاپ و انتشارات یادواره کتاب.
یعقوبی، رحیم؛ معروفی، یحیی(۱۳۸۹). تفکر انتقادی: بررسی جایگاه تفکر انتقادی در محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره متوسطه، مجلات جامعه شناسی و علوم اجتماعی، رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره ۴۷.
یمانی، نیکو؛ لیاقتدار، محمد جواد؛ چنگیز، طاهر؛ ادیبی، پیمان(۱۳۸۸). چگونه دانشجویان پزشکی حرفهای گری را در بالین میآموزند: یک مطالعه کیفی از تجارب اساتید و کارورزران، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی۹ (۴).
منابع لاتین
۱- Agnes. M, Mary. M. Chabeli (2005). Strategies to overcome obstacles in the facilitation of critical thinking in nursing education. Nurse Education Today.25,291-298.
۲- Anderson, T. (2001). The Hidden curriculum in Distance education, Vol33, No6.
۳- Anderson, T. (2000). Change: the hidden curriculum in distance education. Retrieve February 24, from http://www.findarticles.com/p/articles/mi_ml254/is_6_33/ai_80089343.
۴-Andolina, Mike (2001) Critical thinking for working students, Columgia, Delmar Press.
۵-Apple, M. W. (1982). Education and Power. Boston: Routledge and Kegan Paul.
۶-Ausbrooks, Ruby (2000) what is school’s Hidden curriculum teaching your child.
۷-Baker,d.d(2002). A longitudinal study of Critical Thinking skill in baccalaureate nursing student.(E o2-183). Umi number: 306, 487. Proqvest information and learning company.
۸-Beyer. B. K(1985). Teaching Critical Thinking. A Driect Approach. Social Education. 949(4) 297- 303.
۹-Bowles , K- The relation ship of critical thiking skill and the clinical ju dgment skill of baccaalaureat nursing student. Nurs edu, nov. , vol. 38,9. 2000, pp(373-376).
۱۰-Cowie. P. a.(chiefed),(1989). Oxford advanced learher, dictionary. Oxford university press. Delmar press.
۱۱-Dreeben, R. (1969). On What is Learned in School. London: Addison-Wesley.
۱۲-Durkheim, E (1961). Moral Education. New York: Free Press.
۱۳-Facion, P. A(1990). Critical Thinking: A Statement of expert consensus for Purposes of education assessment and instruction. Amrican Philosophical Association Eric Document Reproduction Services No. Ed 315423.
۱۴-Facion,p. A. & Facion N. C. (1997). The California Critical Thinking skill test. The California Academic prss U. S. A. functional approach, California, brooks/ cole press.
۱۵-Giroux,H. A. (1983). Theory and Resistance in Education. London: Heinemann
بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با تفکر انتقادی دانش آموزان ...