تصویر شماره ۱۰ جان پناه مناسب برای عابرین
لن
ا تصویر شماره ۱۱ علائم افقی وتعین مسیر ها
مطالعات
تصویر شماره ۱۲استاندارد سرعت کاه هامه
۳-۱-۱۵-۲- تجهیزات کنترل ترافیک
فقدان تجهیزات ترافیکی مورد نیاز سازمانها وهمچنین عدم استفاده از فن آوری های روز دنیا و عدم آشنایی کاربران انها همگی از عواملی هستند که نقش انها را در بهبود آمد وشد و پیشگیری از سوانح رانندگی ،کمرنگ کرده است . از طرفی فقدان علائم و تجهیزات ترافیکی در سطح معابر و نصب تجهیزات مورد نیاز عابرین پیاده انها را با خطر مواجه می سازد .تجهیزات کنترل ترافیک تجهیزاتی هستند که در معابر نصب شده و در ایمن سازی معابر و در کاهش تصادفات تاثیر گذار خواهند بود . این تجهیزات شامل تابلو وعلائم ،چراغهای راهنمایی و رانندگی ، دوربین های نظارتی و تصویری ،پل های عابرین پیاده ، تجهیزات الکترونیکی ،شناسه گرها (سنسور )و غیره . آمار تصادفات پلیس راهور هم این مورد را تایید می نمایدکه تجهیزات مورد نیاز عابرین پیاده در سطح معابر در حد خیلی کم است . .در بررسی میدانی که بعمل امد بیشتر معابر از تجهیزات ترافیکی محروم و یا در حد بسیار پایینی برخوردار هستند . تجهیزاتی که در معابر دماوند وجود دارد بصورت مستعمل و از مدل های قدیمی بوده که در حال حاضر کارایی لازم در کنترل ترافیک ندارند. فقدان چراغهای هوشمند در تقاطع ها و نقاط پر تردد و تابلو های الکترونیکی که هدایت رانندگان و عابرین انجام دهد . عدم خطوط برجسته و سامانه های هشداری به عابرین وعدم دوربین های کنترل سرعت وسایل نقلیه همگی در افزایش تصادفات تاثیر گذار بوده و سهم بالایی در وقوع تصادفات داشته اند . پل های مکانیزه در سطح معابر وجود ندارد و از پل های قدیمی استفاده می گردد که با توجه به شیب زیاد و صدای زیاد آنها که ناشی از ورقهای نصب شده روی آنها است . استفاده از این پل ها را کم کرده است و افراد سالمند که بخش قابل توجهی از تصادفات عابرین را به خود اختصاص داده اند بندرت استفاده کرده و قریب به اتفاق عابرین از عرض خیابان عبور می نمایند . جانمایی نادرست تابلو و علائم و گذر گاه های عابرین پیاده نیز مزید بر علت شده و در تصادفات عابرین ایفای نقش می نماید.
۴-۱-۱۵-۲- ایمنی وسایل نقلیه
۱-۴-۱-۱۵-۲- ساختار وسایل نقلیه
تصادفات عابرین پیاده با وسایل نقلیه موتوری چالش اصلی متخصصین بهداشت عمومی طب تروما و ایمنی ترافیک است . علی رغم وسعت مشکل در عابرین پیاده ، تحقیقاتی که متمرکز بر کاهش آسیبها و جراحات در عابرین پیاده باشد بسیار اندک است و اکثرا متمرکز بر سر نشینان درون خودرو شده است . بسیاری از تلاش ها که برای کاهش آسیب ها در عابرین پیاده صورت گرفته است بیشتر به جدا سازی معطوف بوده است . ودر این رابطه کمتر به تغییر در طراحی خودرو توجه شده است . ممکن است این عدم تلاش برای تغییر در طراحی خودرو به نگرش جامعه برگردد که آسیب ها وصدماتی که به وسیله برخورد یک جسم بزرگ و سخت با عابرپیاده کوچک و شکنده وآسیب پذیر به وجود میاید نمی توان به وسیله تغییر در ساختمان خودرو آنرا کاهش داد. ولی مهندسین طراحی که اصول ایمنی را برای سرنشینان خودرو مورد توجه قرار می دهند . می توانندبرای عابرین پیاده نیز یک محیط ایمن ایجاد نمایند . در گذشته مفهوم طراحی خودرو برای محافظت و ایمنی عابر پیاده و انجام آزمایشات ایمنی دوره ای و دسترسی به فن آوری مدرن روز به منظور افزایش ایمنی خودرو ،در نظر گرفته نمی شد . ولی امروزه فرهنگ و فضای علمی حاکم و قانون مند شدن جامعه باعث ایجاد انگیزه قوی تر شده است و مجال کاهش حوادث در عابرین پیاده چه از نظر تعدادو چه شدت آسیب به وسیله طراحی مناسب خودرو و به کارگیری ابزارهای ایمنی در خودرو ها را فراهم کرده است . (خالقی ،۱۳۸۷ : ۲) در بیشتر تصادفات بین عابرین پیاده و خودرو ، آسیب های به وجود آمده ناشی از اصابت قسمتهای جلو خودرو با عابرین می باشد و ساختمان جلوئی خودرو بیشترین صدمات را وارد می نماید .در اینگونه تصادفات ترتیب اصابت به اجزاء بدن به خوبی شناخته شده است . سپر خودرو باپاهای عابر پیاده برخورد میکند . قسمت بر آمده جلو کاپوت به ران یا باسن ضربه زده و نهایتا سر به سطح خارجی کاپوت یا بادگیر تعبیه شده در قسمت انتهائی آن نزدیک شیشه جلو که فضای بسیار محکم و سختی است برخورد می کند .با توجه به اینکه سر و پاها بیشترین نقاط بدن هستند که دچار آسیب می شوند .
ضربه به سر از مهمترین علل مرگ ومیر و ناتوانی های ناشی از آسیب های ترافیکی در عابرین پیاده است .بررسی ها نشان میدهد که ۵۱درصد از عابرین تصادفی ضربه به سر انها وارد شده است . (آمار پزشکی قانونی ،۱۳۹۳) . ایجاد یک بسترمناسب ونسبتا نرم در جلوی خودرو برای فرود عابر از اصول اولیه طراحی ایمنی خودرو است . عدم طراحی مناسب اتاق خودروها ، فقدان ترمز های ضد قفل ، نداشتن کیسه هوا و تجهیزات ایمنی در انها و یا در صورت داشتن نقص دروسایل مذکور همگی از عواملی هستند که باعث افزایش و شدت صدمات و تلفات انسانی می گردنند . از ۱۷۰ فقره تصادف بین عابرین پیاده و وسایل نقلیه که در شهرستان دماوند به وقوع پیوسته ، نوع خودرو و تجهیزات بکار گرفته شده در انها حکایت از طراحی نامناسب و فقدان تجهیزات مورد نیاز و ساختار مناسب خودرو ها دارد . از این تعداد ۳۰ مورد تصادف مربوط به سواری پیکان و ۳۱مورد مربوط به سواری پژو و ۲۸ مورد مربوط به سواری پراید بوده است . این امار از عدم ساختار اصولی و مناسب این وسایل نقلیه حکایت دارد که درافزایش تصادفات نقش چشمگیری ایفا نموده اند .آمار تصادفات براساس وسیله نقلیه و عابرین پیاده شهرستان دماوند در سالهای ۱۳۹۱و۱۳۹۲به شرح ذیل است :
تعداد تصادفات که عابر مقصر بوده است | تعداد وسیله نقلیه مقصر در تصادف | تعداد تصادفات |
۱۰مورد | ۱۶۰ دستگاه | ۱۷۰ فقره |
۲-۴-۱-۱۵-۲- تجهیزات هشدار دهنده به راننده
امروزه خودروهای تولیدی کشور آلمان، به خصوص خودروهای لوکس و گران قیمت برندهای معروفی چون مرسدس بنز و ب ام و به بیش از ۲۰ سیستم ایمنی و امنیتی مجهز هستند. یکی از مهمترین این سیستم ها که برای جلوگیری از تصادفات اختراع شده، سیستم ترمز خودکار است. به محض اینکه مانعی در مقابل خودرو قرار گیرد، خودرو به صورت اتوماتیک توقف می کند.مانع جلوی خودرو به وسیله دوربین مخصوصی شناسایی گردیده و یک سیگنال صوتی، راننده را از وجود مانع یا شخص مطلع کرده و راننده را به توقف خودرو وادار می کند. اگر وضعیت به صورتی باشد که راننده نتواند با دیدن مانع عکس العملی از خود نشان دهد، ترمزهای اتوماتیک خودرو فعال گردیده و خودرو را متوقف می کنند. این سیستم در مواقعی مفید بوده که حواس راننده از رانندگی پرت می گردد.
۳-۴-۱-۱۵-۲- نصب تجهیزات ایمنی در خودروها
کاپوت هوشمند به تنهائی برای محافظت سراز قسمت های ثابت و سخت مخصوصاً درخودروهای کوچک کافی به نظر نمی رسد. استفاده از بالشتک A و کیسه هوا می تواند این ضعف را برطرف نماید.تلاش برای کاهش انتقال قدرت به زانو ها و افزایش سطحی که نیروبه آن وارد می شود، از اهداف اولیه طراحی خودروها برای محافظت عابرین پیاده است. یکی از این رویکرد ها به کار گیری جاذب انرژی روی سپر خودروها است. البته کاهش ضریب سختی سپرها با محدودیت همراه است. زیرا اصولاً وجود سپرها برای محافظت جلو خودرو درتصادفات می باشددرکل سپرهای کم ارتفاع ازسطح زمین درموقع برخورد باعث چرخش همزمان هردواستخوان ساق پا می شود و این در حالی است که بدن بر روی خودرو افتاده است. سپرهائی که ارتفاع آنها از سطح زمین بالاتر از ارتفاع زانو عابر پیاده باشد (که بیشتر در خودروهای چند منظوره مانند جیپ و پاترول مشاهده می شود) باعث گردش استخوان های ساق پا برخلاف جهت همدیگر شده که موجب آسیب شدید به زانو ها می شود. اضافه نمودن یک سپر کوچک تر در زیر سپر اصلی (گل سپرها) باعث محدودیت دراین گردش شده که نتیجاً توزیع بهتر نیرو را به همراه خواهد داشت.طراحی مناسب چراغ های اصلی در جلو خودرو نیز می تواند به عنوان جاذب انرژی حاصل از برخورد عمل نماید و در نتیجه صدمات ناشی از آن را کاهش دهد.
آزمون پیشنهادی کمیته افزایش ضریب ایمنی خودرو در اروپا (EEVC) نشان دهنده اثر تصادف خودرو با وسیله نقلیه در سرعت ۴۰ کیلومتر درساعت است. این آزمون اقتصادی و از قابلیت تکرار پذیری برخوردار است.این آزمون اکثر نقاط کاپوت را که می تواند جایگاه برخورد سر و زانو باشد را شامل می شود. این نقاط مجهز به گیرنده هائی هستند که شدت ضربه، جابجائی حاصل از آن و شتاب به وجود آمده را توسط رایانه و با توجه به سطح مقاومت بدن و شاخص های بیومکانیکی سر و پاها تجزیه و تحلیل می کند۱ تغییرات مورد توجه در طراحی به منظور محافظت از عابران پیاده شامل این موارد است: ۱) فوم (پلاستیک) سپر باید ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر ضخیمتر باشد. ۲ ) محل قرارگرفتن زه روی سپر نیز باید خارج از محدوده برخورد زانو طراحی شود. ۳) چراغها باید پایینتر از ناحیه برخورد با پا طراحی شوند. ۴) فاصله در موتور با موتور باید حداقل ۷۵ میلیمتر باشد و استفاده موثر از ضربهگیرها نیز پیشنهاد میشود. ارتفاع لبه در موتور نیز باید مورد توجه قرار گیرد. کاهش ارتفاع لبه در موتور باعث صدمه بیشتر به سر عابران به خصوص کودکان و برخورد مستقیم سر با لبههای در موتور میشود. از موارد دیگر نیز استفاده از فوم نرم در زیر در موتور به منظور جذب انرژی است. در سپر نیز استفاده از مواد مخصوص از جنس پلی پروپیلن برای جذب انرژی پیشنهاد میشود(عبد میشانی، مازیار،۱۳۹۲ :۲ )
۵-۱-۱۵-۲- آموزش :
۱-۵-۱-۱۵-۲-آموزش به مردم (عابرین پیاده ) :
بازتاب خلاء ناشی از ضعف فرهنگ ترافیک را هم در رفتار رانندگان و هم در رفتار عابران پیاده به وضوح میتوان مشاهده کرد،در صورتی که رعایت حقوق دیگر شهروندان و احترام به اخلاق شهروندی،علاوه بر کاهش تلفات جانی و خسارات مالی،به انسجام و همدلی جمعی در شهر و در ابعاد وسیعتر به اتحاد و همبستگی ملی در کشور می انجامد. امروز به دلیل ناهنجاریهای رفتاری در رانندگی،نه تنها قواعد ترافیکی، بلکه اصول انسانی هم زیر پا گذاشته میشود تا آن جا که سرعت خودروها و وحشت عابران پیاده بر روی گذرگاههای عابر پیاده، نشانگر صحنه ترسناک است . برای ارتقای فرهنگ ترافیک و برون رفت از وضعیت موجود،نباید تنها بر کتابچه آیین نامه راهنمایی که در زمان دریافت گواهینامه رانندگی به متقاضیان آموزش داده میشود تکیه کنیم .هدف از آموزش و فرهنگسازی ترافیک،نهادینه سازی احترام به قانون و رعایت اخلاق شهروندی به عنوان فرآیندی اثرگذار و ماندگار در زندگی شهری است آموزش مباحث ترافیکی یکی از مهمترین مسائل در رفع مشکلات ترافیک است . آموزشی که به عابرین پیاده داده می شود بایستی مبتنی بر قانون و آشنایی آنها بااصول استفاده مناسب و درست از معابر و تجهیزات ترافیکی در پیشگیری از تصادفات باشد . از جمله این آموزشها : آموزش چراغهای راهنمایی ، استفاده از پلهای هوایی به پیروی از علایم عبور و مرور ، استفاده از پیاده رو ، استفاده از لباسهای روشن در مواقع کم نور و شبها ، پلیس مدارس .
۲-۵-۱-۱۵-۲-آموزش به مردم در مورد ابزارهای کنترل ترافیک
خیلی از شهروندان اطلاعی از ابزارهای کنترل ترافیک نداشته و با کاربردهای آنها نیز اشنایی ندارند . و این امر باعث شده کمتر به علائم وتجهیزات توجه کنند . اگر آموزش لازم در خصوص ابزار و توجیه عملکرد انها توسط متولیان اموزش به مردم داده شود . مردم از انها استفاده کرده ودر کاهش تصادفات تاثیر گذار خواهد بود . تابلوهای راهنمایی ورانندگی ، چراغهای کنترل ترافیک ، دوربین های کنترل سرعت ، دستگاه های استفاده از پارکینگ ، تجهیزات هشداری و گاردریل ها ، موانع ارتجاعی غیره همگی از جمله ابزارهای کنترل ترافیک هستند .
۳-۵-۱-۱۵-۲-اموزش شهروندان در رابطه با اصول ایمنی عابرین
در خیلی از تصادفات به وقوع پیوسته لزوم آموزش در علل اولیه قید گردیده است . که نشان از اهمیت موضوع دارد . عابرین پیاده توجهی به ایمنی و رعایت قواعد آن ندارند که ناشی از عدم اشنایی انها با اصول ایمنی است . عابرین بایستی دربحث ایمنی نکات ذیل را مورد توجه قرار دهند :استفاده از گذر گاه های عابرین پیاده ،پل های هوایی عابرین پیاده ، استفاده از رو گذر و زیر گذر های مخصوص عابرین ، تردد در پیاده روها ، استفاده از لباس هایی با رنگ روشن در شب ،تردد در محل هایی که دید کافی برای رانندگان داشته باشد و عابرین به وضوح دیده شوند،عدم استفاده از سطح سواره رو برای تردد ، توجه کافی به چراغهای مخصوص عابرین پیاده . همگی موارد ذکر شده بالا با برنامه ریزی مناسب وآموزش لازم که توسط متخصصین امر انجام پذیرد می تواند گام موثری در کاهش تصادفات عابرین را به دنبال داشته باشد.
۴-۵-۱-۱۵-۲-افزایش انگیزه بین عابرین در جهت استفاده از پلها و رعایت مقررات علائم و چراغها
استفاده از پل ها ودیگر تجهیزات توسط عابرین بندرت صورت می پذیرد که بعلت وجود مشکلاتی می تواند باشد . پس می توان با ایجاد راهکار مناسب وفراهم کردن زمینه لازم برای عابرین واستفاده کنندگان ایجاد انگیزه نمود . موارد ذیل می تواند به این امر کمک کند : ۱-تاثیرات سختی عبور برای سنین مختلف۲ - ایجاد انگیزه ۳- هزینه احداث ۴- زیبایی شناختی شهری ۵- ایجاد احساس ایمنی ۶- امنیت عبور در روز ۷- امنیت عبور در شب ۸- دسترسی ۹-امکان اشتغال زایی ۱۰-تاثیرات آب و هوایی ۱۱-تامین روشنایی طبیعی ( احمدی بافنده ،باقری ، ۱۳۹۰ : ۸)
۵-۵-۱-۱۵-۲- آموزش به رانندگان ( وسایل نقلیه عمومی – سبک - سنگین )
اگر چه رانندگان در زمان اخذ گواهینامه، آموزش های لازم در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی را فرا گرفته اند . اما به مرور زمان این آموزش های به فراموشی سپرده میشوند . ویا قوانین جدید ابلاغ که از آن بی خبرند . و یا افرادی که به سن اخذ دریافت گواهینامه رسیده اند همگی نیازمند آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی و مهارت در رانندگی و اجرای قانون هستند . امروزه مراکز و دفاتر آموزشگاه های رانندگی در سراسر کشور دایر و به آموزش علمی وعملی رانندگان می پردازند . واز مدرسین مجرب پلیس راهور در جهت آموزش استفاده می گردد . اما نکته مهم اینجاست که چرا با وجود این همه آموزش در کاهش تصادفات تاثیر کامل نداشته است ؟به نظر میرسد به دلیل ذیل باشد ۱-عدم استفاده از مدرسین مجرب اشنا به مقررات راهنمایی ورانندگی ۲-کوتاه بودن زمان آموزش ۳- -عدم استفاده از فن آوری های روز دنیا و تجهیزات مورد نیاز لذا در خیلی از تصادفات به وقوع پیوسته در سطح شهرستان دماوند عدم آموزش و یا لزوم آموزش رانندگان قید گردیده است .که می بایست مسئولین امر توجه ویژه ای به بحث آموزش داشته باشند که همین امر در کاهش حوادث رانندگی مثمر ثمر خواهد بود .
۶-۵-۱-۱۵-۲-آموزش به دانش آموزان ( مهدکودک – دبستان – راهنمایی – دبیرستان ) به نظر می رسد آموزش فراگیر اولین راه حل است که به طور تدریجی در دامنه گسترده ای باید طی سالیان متمادی انجام شود و این رونداز ترافیک کم اغاز می گردد وبا رشد کودکان و یادگیری عمقی آنها نوبت به مسائل پیچیده تر می رسد . بر اساس تحقیقات انجام شده در مجامع علمی و نقطه نظرات عموم کارشناسان ترافیکی ،بهترین مقطع آموزش کودکان در دبستان و حتی پیش از دبستان می باشد که خوشبختانه این حرکت در کشور ما با شکل گیری و ابتکار پلیس با نماد همیاران پلیس ایجاد شده است که علاوه بر ارتقاء سطح آموزش کودکان موجب تغیر رفتار بزر گسالان نیز گردیده است . البته برای ایمنی کودکان نگرش بزرگسالان نیز می بایستی اصلاح شود و محدودیت های کودکان نیز بایستی به انان آموزش داده شود . در حوزه مورد مطالعه شهرستان دماوند برابر بررسیهای میدانی و اسناد ومدارک پلیس راهور، در مدارس آموزش های مقررات راهنمایی و رانندگی داده شده اما نتایج مفیدی در پی نداشته است . علت اصلی آن در عدم استفاده از مدرسین مجرب که بتواند دانش آموزان را با این قوانین اشنا نماید بوده و آموزش بصورت سطحی انجام گرفته است . از طرفی عدم استقبال مسئولین آموزش و پرورش شهرستان نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است . همچنین عدم وجود تجهیزات آموزشی مزید علت بوده است.رئوس محتوای آموزشی برای افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در زمینه عبور از خیابان شامل مقدمه وایجاد ارتباط، بیان نکاتی درباره اهمیت عبور ایمن از خیابان،نقش رفتارهای عبور ایمن از خیابان در سلامت افراد،چگونگی عبور از خیابان های یک طرفه و دو طرفه، چگونگیعبور از خطوط عابرین پیاده، رئوس محتوای آموزشی برای ایجاد انگیزه پیروی و اعتقادات هنجاری بهتر در دان شآموزان در زمینه عبور از خیابان شامل اهمیت نقش والدین را در عبورصحیح از خیابان، اهمیت نقش پلیس راهنمایی و رانندگی درعبور ایمن از خیابان، رئوس محتوای آموزشی برای ایجادتوانمندی درک شده و اعتقادات کنترلی بهتر در دانش آموزان در زمینه عبور از خیابان شامل آشنایی با پل هوایی و توانایی عبور از آن، توانایی عبور از خطوط عابر پیاده، مشکلات ناشی از عبور سریع و ناگهانی از خیابان. رئوس محتوای آموزشی برای ایجاد ارزشیابی پیامد و اعتقادات رفتاری در دانش آموزان در زمینه عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان شامل عواقب وپیامد های ناشی از عدم عبور صحیح از خیابان، اهمیت پیشگیری از تصادفات در زندگی فرد بود. ضمناً به منظورافزایش مهارت دانش آموزان جلسات پرسش و پاسخ همراه با ایفای نقش درکلاس و تمرین عملی در سالن و حیاط مدرسه پیش بینی شد. در این جلسات دانش آموزان ازمحیط های خط کشی شده و ماک تهای چراغ قرمز و عابر پیادهبه منظور تمرین عملی استفاده کردند. همچنین یک جلسه بازدید از پارک ترافیک نیز صورت گرفت. مواد آموزشی طراحی شده ( بر اساس نتایج پیش آزمون) شامل یک کتابچه آموزشی در قالب یک داستان و یک پمفلت بود. همچنین ازوسایل کمک آموزشی چون فیلم آموزشی و کارت های دیدآموز علایم راهنمایی و رانندگی استفاده گردید. مدت زمان هرجلسه آموزشی با توجه به موضوعات آموزشی از ۲۰ تا ۵۰دقیقه متغیر بود. (خسروی ،۱۳۹۲ : ۲)
۷-۵-۱-۱۵-۲-آموزش از طریق پارک های ترافیک
آموزش عمومی ترافیک، یکی از مناسب ترین ابزارها برای بهره برداری بهینه از شبکه ارتباطات شهری به شمار می رود به طوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر در جامعه ای پیشرفته ترین شبکه ارتباطی، مدرن ترین وسایل نقلیه و قوی ترین مقررات برای اجرای قوانین موجود باشداما افراد آن جامعه فرهنگ مکفی و لازم را جهت استفاده از این عوامل را نداشته باشند ترافیک نابسامان ؛ آشفته و غیر قابل قبول حکم فرما خواهد شد. بدیهی است با برنامه ریزی دقیق آموزش فرهنگ ترافیک میتوان از معضلات فوق کاسته و به کاهش تصادفات، افزایش ضریب ایمنی در عبور و مرور و ترافیکی روان دست یافت.اما در بین کلیه اقشار جامعه کودکان به دلیل بالا بودن میزان آسیب پذیری از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و آموزش به آنان در سر لوحه برنامهها قرار دارد.شایان ذکر است آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان یک اقدام دو سویه است چرا که کودکان علاوه بر فراگیری مفاهیم آموزشی، خود در مقام یک مربی در خانواده به ایفای نقش میپردازند.با توجه به ضرورت آموزش مفاهیم ترافیک به کودکان، مکانهای خاصی با عنوان پارکهای آموزش ترافیک تعریف گردیده که کودکان با حضور در این مراکز در فضایی شاد و مفرح به یادگیری مطالب خواهند پرداخت. متاسفانه درحوزه مورد مطالعه تا کنون پارک ترافیک احداث نشده است.(،۱۳۹۲: ۴)
۸-۵-۱-۱۵-۲- آموزش از طریق رسانه ملی و جراید :
با توجه به اهمیت آموزش و جایگاه آن در رشد و بالندگی مردم و اجرای قوانین و مقررات رانندگی واستفاده عموم مردم از رسانه ملی و جراید بصورت روزانه. به نظر میرسد از موثرترین روش های آموزش ، آموزش از طریق صداو سیما ست . آموزش قانون و مقررات راهنمایی ورانندگی می بایستی از طریق فیلم هایی که ساخته میشود ویا در برنامه های نمایشی جذاب به وسیله تصویر به مردم انتقال یابد. ویا بطریق تیزر های انیمیشن و ساخت برنامه های متنوع در این زمینه در بهینه کردن فرهنگ ترافیک گام بردارنند . اگر چه زحمات زیادی توسط پلیس راهور در ارتقاء فرهنگ ترافیک کشیده شده و با ساخت تیزر ها و برنامه های تلویزیونی و پخش تصاویر تصادفات و برگزاری همایش های همیاران پلیس در کشور سعی نموده به وسیله آموزش در کاهش تصادفات گام بر دارد اما بصورت کامل موفق به این امر نشده است وهمکاری سازمانهای دیگر را می طلبد. (شربتیان ، ۱۳۸۹: ۸ )
فقدان رسانه و شبکه محلی و جراید کشوری درشهرستان دماوند باعث شده این اموزش ها به صورت خاص انجام نگیرد و بصورت خیلی جزئی در هفته نامه محلی مطالبی در خصوص راهنمایی ورانندگی درج گردیده که انهم در حد بسیار پایینی از ان استفاده شده است .
۹-۵-۱-۱۵-۲- آموزش از طریق کتب درسی