۲- تبدیل داده های جغرافیایی در قالب قابل نمایش در نرم افزار GoogleEarth، نام برد.
ب : Geotype
شامل یک سری مشخصه زونهای جغرافیایی است که موضوعاتی مانند سطح درآمدی ، سن، تحصیلات، تراکم جمعیتی ، طبقه اجتماعی و همچنین مناطق مختلف تاثیرگذار جغرافیای شهری مانند مراکز اداری و تجاری، دانشگاهها، خوابگاهها، ترمینال و فرودگاهها، پارکها ، هتلها و … می تواند باشد. تعیین این مناطق طی چند مرحله مشخص، تقسیم بندی و اولویت بندی گردیده سپس مناطق بر حسب اولویت به زیر منطقههایی تقسیم و داده های دقیقتر همراه با بررسیهای بیشتر انجام پذیرفته تا منجر به اولویت بندی نهایی و نتیجه گیری گردد. هر چقدر این تقسیم بندی ها بیشتر و دقیقتر باشد هدفگیری بازار دقیقتر گشته اگر چه باعث پیچیدگی بیشتر ، صرف زمان بیشتر و هزینهبر شدن تحقیق میگردد که میبایستی نقطه بهینه بسته به حجم و اهمیت پروژه تعیین گردد.
۲ – ۹ – پارامترهای تاثیرگذار
۲ – ۹ – ۱ – تاثیر نوع منظقه
مناطق جغرافیایی از جمله موثرترین عوامل جهت تقسیم بندی و اولویتدهی بازار بوده که بسته به شرایط منطقه و با در نظر داشتن اینکه مشتریان هر بخش در شهرهای مختلف رفتار مشابه دارند به بخشهای مختلف تقسیم میشوند. بخشبندی کلی جغرافیای بازار در ادامه می آید.
الف)کل جغرافیایی بازار را میتوان به مناطق شهری، جادههای اصلی و ترانزیتی، جادههای فرعی، مناطق روستایی، مناطق حومهای و ویلایی و مناطق روستایی جادهای تقسیم نمود.
ب) مناطق شهری خود به بخشهای مختلفی مانند مناطق تجاری و ادرای، مناطق مسکونی جدید ومتراکم، مناطق خوابگاهی و دانشجویی، مناطق متوسط ویلایی و آپارتمانی، مناطق کمدرآمد حاشیه شهری و شهرکهای صنعتی تقسیم میگردند.
ج) نقاط مهم (Hotspot) مانند هتل، استادیوم ورزشی، پارک، ترمینال، فرودگاه و ایستگاه قطار و … مشخص و دستهبندی میگردند.
۲ – ۹ – ۲ – تاثیر زمان
رفتار ترافیکی مناطق مختلف جغرافیای استان در نیمه اول و دوم سال تفاوت زیادی دارند، هر ساله چند برابر جمعیت بومی مسافر و گردشگر وارد استان میگردد. همچنین با توجه به جابجایی جمعیت بومی ، افزایش فعالیتهای کشاورزی و تجارت مرتبط در نیمه اول سال شاهد تغییر دانسته ترافیکی و حرکت پیک ترافیکی از منطقهای به منطقه دیگر در زمانهای مختلف هستیم. همچنین طی روزها و هفتههای مختلف ماه و حتی ساعتهای مختلف روز شرایط ترافیکی در مناطق مختلف تغییر می کند و پیک ترافیکی بخشهای مختلف شهری متغییر میباشد، بطوریکه در مناطق اداری تجاری پیک ترافیک در ساعتهای۱۳ – ۱۰ ، در مناطق دانشجویی۱۱ – ۹ و ۱۶ - ۱۳ ، در مناطق جدید مسکونی۱ – ۲۳ و در مناطق صنعتی۱۴ - ۱۲ میباشد.ضمنا ساعات پیک ترافیک مکالمه(Voice) با زمان پیک استفاده مشتریان از سرویسها بر بستر اینترنت متفاوت میباشد.
۲ – ۹ – ۳ – تاثیر فاصله
ساختار تکنولوژی سیستمهای مخابراتی بیسیم بویژه تلفن همراه و مخصوصا در نسل سوم به صورتی است که سرعت تبادل داده به شکل تصاعدی با افزایش فاصله کاهش مییابد. این کاهش به دو دلیل به هیچ وجه مورد علاقه اپراتورها نیست، اولا کاهش رضایتمندی مشتری ثانیا کاهش نرخ تبادل به معنی از دست رفتن درآمد.
بنابراین اپراتورها به هر قیمت دنبال راه هایی میگردند تا فاصله خود را با مشتری بویژه مشتریان پردرآمد و به عبارت دیگر مناطق درآمدزا را کم کنند. یکی از این راه حلها، جستجو و یافتن مکانهای مستعد و بکارگیری تکنولوژی Microsite برای بازارهای متراکم و معابر پرتردد و Picosite , IBS برای داخل مجتمعهای تجاری ،هتلها ، فرودگاهها و نقاط Hotspot مشابه میباشد.
۲ – ۱۰- تئوری های بازاریابی جغرافیایی
۲ – ۱۰ - ۱ - تئوری های مبتنی بر حرکت و مسیر خریدار
تئوری های مبتنی بر حرکت و مسیر خریدار این ایده را مطرح میسازند که مشتری برای مراجعه مداوم به نزدیکترین فروشگاه ، تحت تاثیر شرایطی از جمله ارائه فرصت و تهیه سرویس مورد نیاز مشتریان قرار میگیرد. براین اساس منطقه بازار می تواند به وسیله تعیین زونیکه شامل همه مشتری ها باشد، تخمین زده شود ، زیرا نزدیکترین فروشگاه بیشترین احتمال برای ارائه سرویس را دارا می باشد .برای محاسبه جذابیت یک فروشگاه یا یک شهر، دو ابزار در اختیار میباشد یکی زمان صرف شده در مسیر فروشگاه و دیگری رقبایی هستند که در همان مسیر یا بخش، محصولات مشابه ارائه می کنند. در ضمن عامل فاصله نیز یک عامل اصلی است که میبایست در بازاریابی جغرافیایی مبتنی بر حرکت در نظر گرفته شود. در این بخش به دو تئوری معروف : تئوری REILY سال ۱۹۳۱ و تئوری معکوس سال ۱۹۴۹ اشاره خواهد شد.
الف) تئوری REILY . 1931:
این تئوری در سال ۱۹۳۱ ارائه شد و اساس آن را دو فرضیه شکل داده است. دو رقیب بطور یکسان در دسترس مشتری میباشندکه به آن دایره همگن می گویند. فروشگاههایی که در مراکز آن دو بخش ایجاد شدند کارآیی بالاتری دارند. این تئوری بیان می کند که “دو فروشگاه که در مرکز منطقه خرید واقع شدند، خریداران یا مشتریان احتمالی قرار گرفته در بین ساکنین این مناطق را جذب می کنند که با تعداد کل ساکنین درمنطقه مورد نظر رابطه مستقیم و رابطه معکوس با مربع فاصله ضروری دسترسی به آنجا دارند”
رابطه ۲-۱:ریلی
Va = بخشی از تجارت شهر واسط که بوسیله شهر A جذب شده است.
Vb= بخشی از تجارت شهر واسط که بوسیله شهر B جذب شده است.
Da = فاصله شهر واسط به شهر A
Db= فاصله شهر واسط به شهر B
Pa= جمعیت شهر A
Pb = جمعیت شهر B
^۲= توان میانگین تخمینی، که بوسیله REILLY بین ۱٫۵ و ۲٫۵ تخمین زده شده است.
مثال
Va= 1.10Vb شهر B با ۶۰۰۰۰ نفر جمعیت ۴۵km شهر A با ۴۰۰۰۰ نفر جمعیت ۳۵km شهر واسط |
رابطه۲-۲: مثال رابطه ریلی
زون شهری A خریداران شهر واسط را جذب کرده و با ضریب جذب ۱٫۱ ، از قدر ت جذب بیشتری نسبت به زون شهری B برخوردار می باشد. از این تئوری برای تخمین محدوده خرید درکلان شهرها از مراکز خرید یا شهرهای واسط در آمریکا استفاده می شد. این تئوری وقتی استفاده می شود که دیگر منابع اطلاعات در دسترس نیستند یا بسیار گرانقیمتند.
شهر B با ۶۰۰۰ نفر جمعیت
ب) تئوری معکوس(Converse). 1949
تئوری معکوس به تئوریREILY برمیگردد که در سال ۱۹۴۹ ارائه شده و اندکی آن را بهبود داده است. هدف آن محاسبه پارامتر ثابت جذب یک شهر است. محلی که مرکز خرید بیشتر از آن محدوده قادر به جذب مشتری نمی باشد.
رابطه ۲-۳ : تئوری معکوس
Pma= ضریب محدودیت نفوذ A و Dab= فاصله بین A,B
Pa= جمعیت شهر A و Pb= جمعیت شهر B
نقطه حداکثر تحت نفوذ
B