- اطلاعات در زمینه بانکداری الکترونیک
- سهولت استفاده
- کیفیت ارتباط اینترنتی
- لذت بخش بودن
پیشینه داخلی : در تحقیقی که توسط علیرضا موغلی در میان شعب مختلف بانک های شیراز و با عنوان بررسی عوامل پذیرش بانکداری الکترونیک در بین مشتریان انجام شد، یافته های پژوهش نشان می دهد که سهولت استفاده، مفید بودن و اعتماد مشتریان در پذیرش بانکداری الکترونیک مؤثر است. میزان تحصیلات مشتریان شعب بانکها تاثیر مستقیمی در میزان پذیرش بانکداری الکترونیک دارد.
با توجه به تحقیق های انجام گرفته و به ویژه دو تحقیقی که در فنلاند و بانک پارسیان نتایجی بدست آمده که تقریبا به یکدیگر شبیه بوده و تنها از لحاظ اولویت بندی عوامل با یکدیگر تفاوت دارند لذا با توجه به پیشینه این موضوع در مقالات گذشته ، تحقیق حاضر به بررسی این فرضیات در بانک ملی کاشان خواهد پرداخت تا با توجه به تغییرات بافت جغرافیایی و فرهنگی ببینیم آیا فرضیه های مذکور مورد تایید قرار خواهند گرفت یا خیر و اولویت بندی های این عوامل در کاشان چگونه خواهند بود.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه
هدف از انتخاب روش تحقیق تعیین روش و شیوهای مناسب برای بررسی موضوعی خاص است. دستیابی به هدف های علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت پذیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع تحقیق (خاکی ،۱۳۸۲).
پایه هر علمی ، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود ( عزتی، ۱۳۷۶ ).
تحقیق توصیفی به پژوهشی گفته می شود که محقق به توصیف عینی، واقعی ومنظم خصوصیات یک پدیده می پردازد. دراین روش محقق با بهره گرفتن از روش های مختلف جمع آوری اطلاعات سعی می کند تا تصویری نسبتا درست از پدیده مورد نظرخودارائه دهد (داور ،۱۳۸۸).
هدف روش توصیفی ، توصیف و یا توضیح شرایط موجود به صورت منظم است.
۳-۱ . روش تحقیق
در این تحقیق که دارای دو بخش نظری و تجربی است در بخش نظری از روش اسنادی و کتابخانه ای و در بخش تجربی از روش پیمایشی استفاده شده است . روش پیمایشی عامترین روش تحقیق در علوم اجتماعی است. روش مذکور روشی است برای گردآوری داده ها که در آن از گروه های معینی از افراد خواسته می شود به تعدادی پرسش مشخص پاسخ دهند. این پاسخ ها مجموعه اطلاعات تحقیق را تشکیل می دهند. پیامد روش پیمایشی برای محقق دسته ای از پاسخ هاست که غالبا گزینه های ثابت پرسش ها هستند و از مجموع آنها می توان برای سنجش خصوصیات ونگرش گروه های اجتماعی معین استفاده نمود.
۳-۲. جامعه آماری
جامعه یا جمعیت عبارت است از « تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر عوامل باشد ( آذر و همکاران ،۱۳۸۷).
جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان بانک ملی مرکزی شهرستان کاشان هستند. در این تحقیق پاسخ دهندگان از بین تمام مشتریان بانک ، چه آنها که از خدمات بانکداری الکترونیکی بانک ملی استفاده می کنند و چه آنها که استفاده نمی کنند و در ساعت های مختلف و در روزهای مختلف در بانک حضور داشتند انتخاب شده اند.
۳-۳. حجم نمونه و روش نمونه گیری
نمونه حاصل گردآوری اطلاعات فقط درباره تعدادی از اعضای جامعه آماری مورد پژوهش است. هدف از مطالعه نمونه ، کسب اطلاع در مورد جامعه ای است که نمونه از آن انتخاب شده است.
حجم نمونه این تحقیق با بهره گرفتن از فرمول کوکران شامل۳۲۲ نفر از کاربران بانکداری الکترونیک در رده سنی مختلف می باشند که به روش تصادفی انتخاب شده اند. فرمول به شرح زیر می باشد:
حجم جامعه آماری( N ) =2000 نفر،ضریب اطمینان ( t یا Z )=96/1،مقادیرصفت مشاهده شده( p )=5/0
مقادیر صفت مشاهده نشده (q )= 5/0 :درصد خطا (d )= 01/0
۳-۴. ابزار پژوهش
ابزاراین پژوهش پرسشنامه ای شامل ۲۲ سوال در طیف لیکرت می باشد. در این پرسشنامه کاملا موافقم کد۵ ، موافقم ۴ ، بی نظر۳ ، مخالفم ۲، کاملا مخالفم ۱ می باشد.
در سوالات پرسشنامه تحقیق از مقیاس پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است.
طیف | کاملا موافقم | موافقم | بی نظر | مخالفم | کاملا مخالفم |
امتیاز | ۵ | ۴ | ۳ | ۲ | ۱ |
جدول ۳-۱ طیف سوالات پرسشنامه
پرسشنامه این تحقیق شامل دو بخش اصلی می باشد :
الف) مشخصات پاسخ دهنده : این بخش از پرسشنامه مرتبط با ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان (جنسیت ،تحصیلات ،سن و میزان درآمد) می باشد.
ب) سوالات مرتبط با متغیرهای تحقیق :
این بخش از پرسشنامه متغیرهای تحقیق را را اندازه گیری می کند که شامل ۲۲سوال می باشد.
فرضیه ها |