-در دوره های زمانی معین فاصله بین برنامه و عمل مورد توجه قرار میگیرد.
-در این مرحله تجارت الکترونیک به عنوان بخشی از فرهنگ کاری سازمان قرار میگیرد
-یک سیتم یکپارچه بوجود می آید تا تمام فرآیندهای سازمان را کامپیوتری نماید و اطلاعات بی سیم مبادله شود.
۳-۷-۳-پایایی[۵۰](اعتبار) و روایی[۵۱] پرسشنامه
منظور از روایی این است که محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار که در اینجا همان پرسشنامه است دقیقا متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد.
دراین پژوهش،روایی،نخست از طریق ارزیابی دقیق ادبیات موضوع انجام شد،سپس با مطالعه آزمایشی پرسشنامه اصلاحات لازم انجام شد.در نهایت از ۱۰ نفر از خبرگان و متخصصان بازاریابی الکترونیک نظر خواهی شد که نتایج حاصل از آن در فصل بعد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد.پایایی ابزار که از آن به دقت،اعتبار و اعتمادپذیری نیز یاد میشود،عبارت است از این که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده است،در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد نتایج مشابهی را در اختیار گزارد.به بیان دیگر،ابزار پایا و معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد)میچل،۱۹۹۶).
برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازهگیری شیوههای مختلفی نظیر اجرای دوباره آزمون یا باز آزمایی[۵۲]،روش موازی یا استفاده از آزمونهای همتا[۵۳]،روش تصنیف یا دو نیمه کردن[۵۴]،روش کودر یا ریچاردسون[۵۵] و روش آلفای کرونباخ[۵۶] مورد استفاده قرار میگیرد.در این تحقیق برای سنجش پایایی، علاوه بر استفاده از نظر خبرگان، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است.ضریب آلفای کرونباخ یکی از پرکاربردترین ابزارهای سنجش پایایی است که با تاکید بر همبستگی درونی اجزا یا قسمتهای آزمون ضریب پایایی را بدست آورده.اگر ضریب آلفا بیشتر از ۰٫۷ بوده،آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار بوده است.که در بررسیهای صورت گرفته میزان آلفای کرونباخ بیش از ۰٫۷ شده است.
جدول شماره۳-۳-ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه
تعداد شاخصهای پرسشنامه
ضریب آلفای کرونباخ
۳۰
۰٫۷۲۰
۳-۷-۳-نمونه آماری
جهت تکمیل پرسشنامههای تدوین شده،نمونهای از جامعه آماری، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. بصورتی که کل جامعه را مورد پوشش قرار داده و بتواند ما را در یافتن مسیر درست در رتبهبندی شاخصها و مولفه های رسیک بازاریابی الکترونیک یاری کند.بعنوان مناسبترین روش نمونهگیری در این تحقیق،روش تصادفی خوشهای انتخاب و اجراء گردید.با در نظر گرفتن جدول کهن،مورگان و کرجسای که در آن تعداد مورد نیاز اعضای نمونه آماری با توجه به تعداد اعضای جامعه آماری مشخص شده است و با بهره گرفتن از درونیابی تعداد اعضای نمونه آماری مشخص گردید،که در این پژوهش، نمونه آماری ۵۹ در نظر گرفته شده است.
۳-۸-تحلیل داده
تنها با تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده،فرایند تحقیق پایان میپذیرد.اکثر اطلاعات مهم با تجزیه،تحلیل و تفسیر دادههای بدست آمده با هدف پاسخگویی به سوالات تحقیق حاصل میشود. بطور کلی روش تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق را براساس نوع این دادهها میتوان به دو دستهی تجزیه و تحلیل کمی و تجزیه و تحلیل کیفی تقسیم کرد.از آنجا که دادهها و اطلاعات بدست آمده از این پژوهش همگی کمی و بر اساس اعداد و ارقام میباشد،از روش تجزیه و تحلیل کمی که به روش تجزیه و تحلیل آماری نیز شهرت دارد برای تحلیل و تفسیر دادهها استفاده شده است. پس از تشخیص مولفه ها و شاخصهای موثر در بلوغ تجارت الکترونیک و انتخاب مدل بهینه متناسب با جامعه مورد مطالعه در این پژوهش،با بهره گرفتن از مدلهای وزندار اولویتبندی به منظور یافتن وزنهای شاخصهای پر اهمیت پرداخته شد.بدین منظور از روش تاپسیس استفاده گردید.
مدل اولویتبندی تاپسیس توسط هوانگ و یون[۵۷] در سال ۱۹۸۱ پیشنهاد شد.اساس این تکنیک بر این مفهوم استوار است که گزینه انتخابی،باید کمترین فاصله را با راه حل ایدهآل مثبت(بهترین حالت ممکن) و بیشترین فاصله را با راه حل ایدهآل منفی(بدترین حالت ممکن)داشته باشد.فرض بر این است که مطلوبیت هر شاخص،به طور یکنواخت افزایشی یا کاهشی است.در این روش علاوه بر در نظر گرفتن فاصله یک گزینه i از نقطه ایدهآل،فاصله آن از نقطه ایدهآل منفی هم در نظر گرفته می شود.بدان معنی که گزینه انتخابی باید دارای کمترین فاصله از راه حل ایدهآل مثبت بوده و در عین حال دارای دورترین فاصله از راه حل ایدهآل منفی باشد.
واقعیات زیر بنایی این روش بدین قرار است :
مطلوبیت هر شاخص باید به طور یکنواخت افزایشی (یا کاهشی ) باشد( هر چه r آی-جی بیشتر،مطلوبیت بیشتر و یا برعکس)که بدان صورت بهترین ارزش موجود از یک شاخص نشان دهنده ایده آل(+)آن بوده و بدترین ارزش موجود از آن مشخص کننده ایده آل(–)منفی برای آن خواهد بود.
فاصله یک گزینه از ایدهآل(یا از ایدهآل منفی)ممکن است بصورت فاصله اقلیدسی(از توان دوم) و یا به صورت مجموع قدر مطلق از فواصل خطی( معروف به فواصل بلوکی )محاسبه گردد،که این امر بستگی به نرخ تبادل و جایگزینی در بین شاخصها دارد.
< /table>
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱- مقدمه
در این فصل به منظور پاسخ به سوالات پژوهش، دادههای جمع آوری شده بوسیله پرسشنامه از جامعه آماری با بهره گرفتن از نرمافزار ۱۶٫۰ SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. همانگونه که در فصل اول ملاحظه گردید سوالات اصلی پژوهش شامل موارد ذیل بوده است:
۱- مولفه های اصلی بلوغ سازمانی تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط کدامند؟