رضایی و عازم(۱۳۹۱)، به بررسی تأثیر شدت رقابتی و راهبرد تجاری بر رابطه بین اهرم مالی و عملکرد شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج نشان میدهد که ارتباط منفی و معنیداری بین اهرم مالی و عملکرد شرکتها وجود دارد. این یافتهها بر وجود اثرات متغیرهای تعدیلگرِ شدت رقابت در صنعت و راهبرد تجاری، بر رابطه بین اهرم مالی و عملکرد شرکت تأکید مینماید. این نتایج حاکی است، تأثیر اهرم مالی بر عملکرد، برای شرکتهای پیرو راهبرد رهبری هزینه، نسبت به شرکتهای متمایزساز منفیتر است. از سوی دیگر، رابطه معنیدار و مثبتی نیز بین شدت رقابت و عملکرد شرکتها مشاهده گردید.
اعتمادی و همکاران(۱۳۹۱)، در تحقیقی به بررسی تاثیر مدیریت سود بر چهار ویژگی سود، شامل کیفیت اقلام تعهدی، پایداری، قابلیت پیش بینی و هموار بودن، پرداختند. به طور خاص، فرضیه فرصت طلبانه بودن مدیریت سود آزمون شد که بر اساس آن، مدیریت سود، کیفیت سود شرکت ها را کاهش میدهد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که با افزایش میزان اقلام تعهدی اختیاری، از مقادیر مطلوب ویژگی های سود کاسته می شود. در این میان، کیفیت اقلام تعهدی بیش از سایر ویژگی ها، تحت تاثیر مدیریت سود قرار میگیرد. همچنین، افزایش در مقادیر اقلام تعهدی اختیاری با کاهش در امتیاز کیفیت سود شرکت ها در ارتباط است. این نتایج از نظریه فرصت طلبانه بودن مدیریت سود حمایت کرده، نشان میدهد که مدیریت سود بر محتوای اطلاعاتی حسابداری خدشه وارد می کند.
عرب صالحی و همکاران(۱۳۹۱) در تحقیقی باعنوان تاثیر ریسک محیط، استراتژی شرکت و ساختار سرمایه بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، به بررسی ارتباط بین ریسک محیط، استراتژی شرکت و ساختار سرمایه با عملکرد شرکتهای نمونه آماری پرداختند. نتایج نشان داد که بین ریسک محیط و جریان نقد آزاد هر سهم، بین ریسک محیط و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و بین ساختر سرمایه و جریان نقد آزاد هر سهم رابطه معنادار وجود دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱) مقدمه
در فصل دوم به بررسی مبانی نظری و ادبیات موضوع پرداخته شد. یک محقق پس از انتخاب و تعیین موضوع تحقیق باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. پایه هر علمی روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود. انتخاب روش تحقیق بستگی به هدف ها و ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. بنابراین هنگامی می توان در مورد بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع تحقیق، هدف ها و نیز وسعت و دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه روش و شیوه ای او را دقیق تر، سریع تر و آسان تر در دستیابی به پاسخ پرسش های تحقیق مورد نظر یاری می نماید.
تحقیق حاضر، به دنبال بررسی ارتباط بین استراتژی کسب و کار و کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. متناسب با هدف کلی تحقیق، فرضیاتی مطرح شده است و ارتباط بین متغیرهای تحقیق، اساس تصمیم گیری در خصوص این فرضیات می باشد. بنابراین آزمونهای همبستگی بیشترین نقش را در تجزیه و تحلیل اطلاعات این تحقیق ایفا می کنند. در این فصل، در ارتباط با روش تحقیق، فرضیههای تحقیق، متغیرهای تحقیق و نحوه محاسبه آنها، جامعه و نمونه آماری، روش جمع آوری اطلاعات و دادهها، و روشهای آزمون فرضیهها و معرفی مدل تحقیق بحث شده است.
۳-۲) روش تحقیق
در هر تحقیق ابتدا باید ماهیت، اهداف و دامنه آن مشخص شود تا بتوان با بهره گرفتن از قواعد و ابزار و از راه های معتبر به واقعیت ها دست یافت. فرایند تحقیق، فرآیندی است که طی آن محقق می کوشد با پردازش علمی و منظم درون دادها، فرضیه های خود را به بوته آزمایش بگذارد.
این تحقیق از نظر ماهیت و محتوا از نوع همبستگی است، که با بهره گرفتن از داده های مستخرج از صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تحلیل رابطهی همبستگی می پردازد. انجام این پژوهش در چهارچوب استدلال قیاسی – استقرایی صورت خواهد گرفت. علت استفاده از روش همبستگی کشف روابط همبستگی بین متغیر ها است. تحقیق همبستگی یکی از انواع تحقیقات توصیفی است.
از سوی دیگر پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی است، یعنی بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات گذشته (صورت های مالی شرکت ها) انجام می گیرد.
از نظر هدف این پژوهش جزو پژوهش های کاربردی محسوب می شود. پژوهش های کاربردی، پژوهشی هایی هستند که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می شود. همچنین پژوهش های کاربردی پژوهش هایی هستند که نظریه ها، قانونمندی ها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین می شوند را برای حل مسائل اجرایی به کار می گیرد.
۳-۳)جامعه آماری
در پژوهش حاضر به منظور آزمون فرضیات تحقیق از داده های مالی طبقه بندی شده و حسابرسی شده شرکتهای فعال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده می شود.
۳-۴)روش نمونه گیری
در علم آمار جهت تعمیم نتایج حاصل از تحقیق به کل جامعه بگونه ای که هم هزینه و زمان انجام مراحل مختلف تحقیق معقول باشد و هم تعمیم نتایج قابل اتکا باشد، روش های مختلفی برای نمونه گیری پیشنهاد شده است. آنچه که مهم بنظر میرسد این است که محققین در رشته های مختلف و در تحقیقات با موضوعات مختلف سعی نمایند بهترین روش نمونه گیری که بیشترین کارآیی را در نیل به اهداف مذکور دارد؛ انتخاب نمایند. اغلب در تحقیقاتی که بر پایه اطلاعات حسابداری و بازار سرمایه است؛ نمونه گیری به روش سیستماتیک انجام شود. در این روش ابتدا شرایطی جهت انتخاب نمونه تعریف می شود و نمودهای فاقد شرایط مذکور از نمونه حذف می گردند. این شرایط با توجه به مدل آزمون فرضیات و متغیرهای تحقیق تعیین می شود.دلیل استفاده از این روش و تعریف چنین شرایطی همگون نمودن نمونه آماری مورد مطالعه با کل جامعه و امکان تعمیم نتایج حاصل از آزمونها به جامعه آماری می باشد. باتوجه به متغیرهای تحقیق می توان ضوابط ذیل را جهت اعمال در نمونه گیری حذفی سیستماتیک تعریف نمود.
_ تا ابتدای سال۱۳۸۶ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.
_شرکت سرمایه گذاری و واسطه گری مالی نباشد.
_شرکت هایی که پایان سال مالی انها ۲۹ اسفند ماه هر سال باشد.
_شرکت هایی که داده های آنها در دوره مورد بررسی در دسترس باشد.
-در طی دوره مورد بررسی تغییر سال مالی نداشته باشند.
۳-۵) حجم نمونه آماری
حجم نمونه آماری با توجه به تعداد جامعه مورد مطالعه و روش موردنظر برای نمونه گیری، متغیر می باشد. از طرفی مسئله تعیین مناسب ترین تعداد نمونه به موضوع هزینه و منفعت بستگی دارد. بهتر است تا آنجا که امکانات اجازه می دهد بزرگترین نمونه انتخاب شود. با بزرگتر شدن نمونه، نتیجه تحقیق تصویر بهتری از جامعه را ارائه می کند و از نظر آماری معنی دارتر می شود . دست کم، باید نمونه در سطحی تعیین شود که بتوان آزمون های لازم را با توجه به پرسش تحقیق انجام داد.
درنتیجه اعمال شرایط و ملاحظات در نمونهگیری به روش غربالگری —- شرکت از جامعه آماری جهت انجام آزمونها انتخاب شدند. دوره تحقیق ۵ سال متوالی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ میباشد. بنابراین حجم نهایی نمونه — سال-شرکت (۶*–) میباشد.
۳-۶) روش جمع آوری داده ها
جهت گردآوری منابع نظری، ادبیات موضوع و مباحث تئوریک پژوهش از منابع کتابخانه ای (کتب، مقالات و مجلات موجود در زمینه تحقیق مورد نظر) پایان نامه ها، نشریات معتبر بین المللی که به صورت آنلاین در پایگاه های اینترنتی موجود می باشد و سایر پایگاه های علمی معتبر استفاده خواهد گردید.
اطلاعات و داده های خام مورد نیاز شرکت ها به منظور بررسی متغیر های اصلی و کنترلی فرضیات پژوهش، از طریق نرم افزارهای ره آورد نوین جمع آوری خواهد گردید.
۳-۷) دوره زمانی تحقیق
محدوده زمانی تحقیق شامل ۵ سال متوالی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ می باشد که بررسی فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از دادههای واقعی این سالها انجام میپذیرد. براساس هدف تحقیق اطلاعات مربوط به دوره فوق بررسی و شرکتهای نمونه آماری مورد مطالعه در تجزیه و تحلیل ها وارد شده اند.
۳-۸) فرضیات تحقیق
فرضیه اول:
شرکتهای اکتشافی بیشتر از شرکتهای مقاومتی به اتخاذ محافظه کاری در حسابداری تمایل دارند.
فرضیه دوم:
شرکتهای مقاومتی بیشتر از شرکتهای اکتشافی تمایل به مدیریت سود دارند.
فرضیه سوم:
محیطهای کلان اقتصادی رابطه بین استراتژی کسب و کار و کیفیت سود را تغییر میدهد.
۳-۹)متغیرهای تحقیق و نحوه محاسبه آنها
متغیرها یکی از عناصر اصلی تحقیق می باشند. متغیر چیزی است که میتواند از لحاظ مقدار تغییر کند و معمولا میتواند ارزشهای عددی متفاوتی را بپذیرد . بنابراین هر چیزی که وجود داشته باشد متغیر است ودرواقع ویژگیهایی است که پژوهشگر آنها را مشاهده ،کنترل و یا دخل وتصرف می کند. مهمترین و مفیدترین راه برای طبق بندی متغیرها، تقسیم بندی آنها به دو نوع مستقل و وابسته است. این نوع طبقه بندی بدلیل کاربرد کلی، سادگی و اهمیت ویژه ای که در مفهومی کردن و طرح ریزی پژوهش و همچنین تهیه گزارش نتایج آن دارد بسیار مفید و ارزنده است. همچنین در تحقیقاتی که بر پایه آزمون های همبستگی قرار دارند؛ دسته دیگری از متغیرها برای کاهش اثرات ناشی از عوامل ناخواسته بر نتایج، در آزمون ها وارد می شوند که بعنوان متغیرهای کنترل تلقی می شوند.
۳-۹-۱) متغیر(های) وابسته تحقیق
متغیرهای وابسته تحقیق حاضر، شامل محافظه کاری و مدیریت سود شرکتهای نمونه آماری است. جهت اندازه گیری محافظه کاری حسابداری از مدل گیولی و هین(۲۰۰۰) استفاده می شود. همچنین، سطح مدیریت سود از طریق مدل جونز، اندازه گیری می شود.
محافظه کاری حسابداری
جهت اندازه گیری محافظه کاری از شاخص گیولی و هین(۲۰۰۰) استفاده شد.دلیل انتخاب این مدل در تحقیق حاضر، این است که سایر معیارهای محافظه کاری، مانند مدل باسو(۱۹۹۷)، مبتنی بر واکنش بازار سرمایه هستند. این در حالی است که هدف تحقیق، بررسی واکنش بازار سرمایه به تغییرات وجه نقد، تحت درجات مختلف محافظه کاری و یا کیفیت سود است. بنابراین، بکارگیری معیاری مبتنی بر واکنش بازار برای محافظه کاری، منجر به ایجاد اختلال و هم خطی در مدل آزمون فرضیات می شود. از این جهت، مدل گیولی و هین(۲۰۰۰) که مبتنی بر اطلاعات حسابداری است؛ برای تحقیق حاضر، مناسب تر است. سطح محافظه کاری براساس این شاخص از طریق فرمول ذیل محاسبه می شود. مقدار حاصله از فرمول هر چه بالاتر باشد؛ سطح محافظه کاری بالاتر است.
CON it= *(-۱)
که در آن:
مقالات و پایان نامه ها درباره :بررسی ارتباط بین استراتژی کسب و کار و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته ...