مدیریت حساب کاربری
۱۰-۸-۱
طبقه بندی داده ها در سیستم
۱۰-۸-۲
شناسایی خطرات داده ها و اطمینان از کنترلهای امنیتی مناسب برای کاهش خطرات
۱۰-۸-۳
تأیید درخواست برای دسترسی به انتشار و افشای اطلاعات
۱۰-۸-۴
لغو دسترسی به سیستم در زمان مناسب
۳-۲-۱۱- نظارت و مدیریت:
طبق ضربالمثل: “آنچه را میتوان مدیریت کرد که قابل اندازه گیری باشد"، مدیریت فرایند کسبوکار اجازه میدهد تا فرآیندها، همانگونه که اجرا میشوند، دیده شوند و با تعیین معیارهای کلیدی کسبوکار، چگونگی انجام معاملات کسبوکار، از طریق فرآیندها نشان داده شوند. این نوع مدیریت در واقع ابزاری است که نهتنها به عملها و عکس العملها در هر فرایند واکنش نشان میدهد، بلکه تنها راه برای مدیریت تهدیدها و فرصتها میباشد. بنابراین با ارائه اطلاعات کمک می کند تا سیستم، علل ریشهای مشکلات را کشف کند و با دریافت بازخورد عینی، فرایندها را بهبود دهد]۴۵[.
در واقع، مدیریت فرایند کسبوکار فرآیندهای جاری در سازمان را متبلور کرده و معیارهای کلیدی که بر آن فرآیندها تأثیرگذار هستند را مشخص مینماید. به این ترتیب، میتوان فرآیندهای مؤثر و معیارهای بهبود دهنده را استخراج نمود و در زمان مناسب و بههنگام، بر آنها نظارت کرد. این فنآوری منجر به اندازه گیری عملکرد واقعی سازمان می شود و می تواند با اهداف تعیین شده توسط سازمان مقایسه شود. اطلاعات به دست آمده از پایش فرایندها به مدیران کمک می کند تا به کشف نقاط ضعف در مدیریت و بهینهسازی فرایندها دست یابند. به عنوان مثال، در فرایند تدارکات زنجیره تأمین وضعیت اجرا بررسی می شود و محمولههای دارای تأخیر که با پرچم قرمز نشانهگذاری شده اند را مشخص می کند، یا در یک فروشگاه خردهفروشی هنگامی که موجودی انبار زیر سطح موجودی تعیین شده باشد، هشداری از ابزارBAM به کاربر جهت رفع کمبود ابلاغ میگردد. این هشدار می تواند، یک فرایند خودکار اطلاعرسانی سفارش خرید به فروشنده باشد. بنابراین موتور فرایند کسبوکار از اولین مرحله بایستی به ابزار BAM مجهز باشد ]۱۵[.
از اینرو مدیریت فرایند کسبوکار به طورخودکار به رفع مشکل ارسال شده می پردازد. مدیران سازمانها با بهره گیری از راههای مختلفی مدیریت فرایند های کسبوکار را بر عهده میگیرند. مدیران با بینشی درسطح بالاتر، وظایف گوناگون را به کارکنان واگذار می کنند. آنها همینطور میتوانند به صورت دستی وظیفه ای را دوباره به فرد مناسب اختصاص دهند. بهترین ابزار کمک به مدیریت، BAM[48] میباشد که با استقرار KPI[49] ها به مدیران اجازه میدهد به مشاهده عملکرد کارکنان در فرآیندها و چگونگی انجام وظایف خاص بپردازند. ارائه گزارشات تحلیلی به صورت گرافیکی، نموداری و تحلیلی است.
۳-۲-۱۱-۱- داشبورد مانیتورینگ[۵۰]
مانیتورینگ فعالیت کسبوکار ، عبارتی است که توسط شرکت گارتنر ابداع شده و هدف آن تعیین و تشخیص رخدادهای غیرعادی یک فرایند و هشدار دادن به کاربر جهت رفع آن رخداد میباشد]۱۵[. این فنآوری، نرمافزاری برای نظارت در زمان واقعی فرآیندهای کسبوکار میباشد و داشبورد، صفحه نمایش بصری است، که نشان دهنده وضعیت کسبوکار یک شرکت و یا فرایند، از طریق شاخص های کلیدی عملکرد بوده و به صورت عددی و گرافیکی نشان داده می شود ]۴۵[. کاربران کسبوکار میتوانند از پیشرفت فرآیندهای عملیاتی با بهره گرفتن از مانیتورینگ فعالیت های کسبوکار اطلاع حاصل نمایند.
از طریق BAM، کاربران کسبوکار میتوانند مشکلات فرایند را تجزیهوتحلیل کرده و به تعیین علت ریشهای مشکلات بپردازند. ابزارBAM اطلاعات موجود را به صورت گرافیکی در اختیار کاربران قرار می دهند و تجسم سطح بالایی از یک فرایند اجرایی را به یک کاربر ارائه میدهد و جریان مسیرهای بحرانی و تنگناها را در فرایند مشخص میسازد. کاربران میتوانند سطوح مختلف جزئیات فرایندها را از طریق KPI ها استخراج نمایند. در داشبورد مانیتورینگ مواردی از جمله، متوسط زمان اجرای فرایند، کوتاه نمودن زمان اجرای فرایند، تأخیر اجرای فرآیندها و علت تأخیرها، نقش واحدهای سازمان در اجرا و تأخیر فعالیتها و … به صورت هوشمند، قابل ارزیابی هستند و تحت پایش و کنترل قرار خواهند گرفت. پردازش اطلاعات به تحلیلگر اجازه میدهد هزینه های یک فرایند را بررسی کند و بر اساس اطلاعات هزینه، نرخ بازگشت سرمایه را تخمین بزند]۱۵[.
در این فنآوری زمانی که کاری برای شخصی ارجاع میشود، مهلت انجام آن کار نیز به وی اعلام میگردد. در این هنگام کاربر باید در مدت زمان مشخص شده، اقدام به انجام کار نماید، در غیراینصورت، سیستم میزان تأخیر وی را محاسبه کرده و در گزارشات BAM ارائه خواهد نمود. همچنین، به دلیل اینکه همه اقدامات و فعالیتها در سیستم BPMS ثبت میشود، امکان سنجش عملکرد افراد در سازمان و مقایسه آنها با یکدیگر نیز بهراحتی توسط فنآوری BAM وجود دارد.
ویژگیهای نظارت سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار از طریق داشبورد مانیتورینگ]۴۲[:
تعداد فرآیندهای در حال اجرا و خاتمه یافته به صورت آنلاین
عملکرد نسخههای متفاوت فرایند و مقایسه آنها با یکدیگر
مشاهده پراکندگی فعالیتها در یک فرایند و نسخههای آن
مشاهده عملکرد پرسنل در هر فرایند
محاسبه زمان میانگین ، بیشترین و کمترین برای انجام هر فرایند و فعالیتها
محاسبه زمان میانگین ، بیشترین و کمترین برای انجام هر فعالیت به ازای پرسنل
تعریف شاخص KPI بر روی فرآیندها، بر اساس تعداد فعالیتها، میانگین زمان اجرای فعالیت، میانگین زمان اجرای فرایند
مشاهده وضعیت شاخص ها در داشبورد مدیریتی
از جمله شاخص های دارای اهمیت در زیرگروه نظارت و مدیریت که مرحله سوم از چرخهی حیات کسبوکار را شامل می شود میتوان به BAM، مدیریت نمونه ای، مانیتورینگ گردش کار، مسیرهای حسابرسی و منابع سازمان اشاره کرد (جدول ۳-۱۱).
جدول ۳-۱۱- شاخص های نظارت و مدیریت در مدیریت فرایند کسبوکار
۱۱
نظارت و مدیریت
۱۱-۱
نظارت بر فعالیتهای کسبوکار (BAM)
۱۱-۱-۱
صفحههای آمار، مجموعههای اطلاعاتی