بررسی دقیق
نظارت بر عملکرد
تحقیق متمرکز
شکل ۲-۱– فرآیندهای مرتبط با یادگیریمداری
کسب دانش
مرحله اول فرایند یادگیریمداری، کسب دانش است. کسب دانش به فرایند بدست آوردن دانش اشاره دارد که سازمان از این دانش برای یادگیری استفاده میکند و همچنین مهمترین بخش فرایند یادگیریمداری است؛ به این دلیل که بدون آن هیچگونه یادگیری صورت نمیگیرد. کسب دانش میتواند بر حسب جهت[۹] (جایی که دانش به دست میآید) و شدت[۱۰] (چه میزان دانش به دست میآید)، متفاوت باشد. دانش سازمانی میتواند از تجارب مستقیم افراد، از طریق دیگران، یا از طریق حافظه سازمانی به دست آید.
به طور کلی، ۵ شیوه برای کسب دانش وجود دارد:
ذاتی[۱۱]
تجربی[۱۲]
عاریتی[۱۳]
سوء استفاده[۱۴]
جستجو و ادراک[۱۵]
خلاصهای از این فرآیندها به شرح زیر است:
دانش ذاتی
دانش ذاتی به دانشی اشاره دارد که سازمان توسط آن ایجاد شده است. این شکل از دانش غالباً از بنیانگذار سازمان ایجاد میشود و از اولین بخشهای دانش سازمان است. واژه دیگری که مترادف با دانش ذاتی به کار میرود، عبارتست از دانش موروثی[۱۶].
دانش تجربی
دانش تجربی، دانشی است که با آزمون و خطا به دست میآید و به ۵ حالت تقسیم میشود:
تجارب سازمانی[۱۷]
خود ارزیابیهای سازمانی[۱۸]
سازمانهای تجربی[۱۹]
یادگیری غیر ارادی یا غیر سیستماتیک[۲۰]
منحنیهای یادگیری مبتنی بر تجربه[۲۱]
همه این حالتها برای استفاده از گزینههای سازمانی برای یادگیری از نتایج طراحی میشوند.
تجارب سازمانی
تجارب سازمانی به کسب دانش از طریق موجود بودن و تحلیل بازخورها اشاره دارد. این تجارب، معمولاً یک فرایند رسمی سازمانی است و تقریباً همیشه با دادههای بازار سر و کار دارد.
خود ارزیابیهای سازمانی
خود ارزیابیهای سازمانی به دانشی اشاره دارد که با هدف افزایش بهداشت روانی اعضای سازمان و روابط آنها به عنوان اهداف مهم جمع آوری میشود. اقدامپژوهی و توسعه سازمانی، شکلهای کسب دانش از طریق خود ارزیابیهای سازمانی هستند.
سازمانهای تجربی
سازمانها دانش را از طریق ساختاردهی مجدد مداوم و آگاهانه خود به امید یادگیری چگونگی انطباق با موقعیتهای در حال تغییر به دست میآورند.
یادگیری غیر ارادی یا غیر سیستماتیک
در حالی که روشهای قبلی کسب دانش، آگاهانه هستند، اما دانش غالباً غیر ارادی یا از طریق شانس به دست میآید.
منحنیهای یادگیری مبتنی بر تجربه
منحنیهای یادگیری مبتنی بر تجربه به روش کسب دانش از طریق تجربه اشاره دارد که در آن تجربه به سازمان در بقای آن کمک میکند.
دانش عاریتی
دانش عاریتی به هوشمندی شرکت[۲۲] نیز شهرت دارد. این فرایند شامل جستجوی اطلاعات در مورد اینکه رقبا چه کارهایی انجام میدهند و چگونه کارهایشان را انجام میدهند، میباشد. این اطلاعات را میتوان از طریق مشاوران، نمایشگاههای تجاری، فروشندگان، شبکههای تخصصی، الگوگیری[۲۳]، شبکههای تخصصی، سرمایهگذاریهای مشترک[۲۴]، کار با مشتریان رهبر، و آموزش و پرورش[۲۵] به دست آورد.
سوء استفاده
سازمانها از این طریق به اطلاعات سازمانهای دیگر دست پیدا میکنند؛ اطلاعاتی که قبلاً آنها را دارا نبودند.
جستجو و ادراک
جستجو و ادراک، فرایند کسب دانش است که میتواند به شکل بررسی دقیق[۲۶]، تحقیق متمرکز[۲۷] یا نظارت بر عملکرد[۲۸] باشد.
بررسی دقیق
بررسی دقیق محیطی برای بررسی یا حداقلسازی تغییرات محیطی در جهت اطمینان از بقای سازمان اشاره دارد. بررسی دقیق از لحاظ شدت میتواند متفاوت باشد و حالتهای مختلفی شامل هوشیاری بالا[۲۹]، حفظ[۳۰] و انفعالی[۳۱] داشته باشد.
دسته بندی علمی – پژوهشی : بررسی تاثیر پذیری موفقیت توسعه محصول جدید از دانش و یادگیری سازمانی…