اچ.آی.وی[۱۱۰] / ایدز[۱۱۱]
بیماریهای کبد[۱۱۲]
بیماریهای جدی قلبی / متابولیک[۱۱۳]
در سال ۲۰۰۹ موسسه بوزینسویک[۱۱۴] شرکت گیلاد را درمیان ۵۰ شرکتی که بهترین کارایی را داشته اند بعنوان بهترین شرکت انتخاب کرده است. این شرکت در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال ۲۰۰۸ به میزان ۳۱٫۴% رشد در درآمدهای خود داشته است و از این لحاظ در بین همه شرکتهای برند ساز برتردنیا مقام نخست را داراست. این شرکت داروهای آنتی اچ. آی. وی خود را با کمترین سود و گاهی بدون سود در کشورهای درحال توسعه به فروش میرساند. حتی در خود امریکا برخی افراد که هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند و یا بدلیلی منتظر قرارگرفتن در لیست بیمه هستند،داروهای خود را از این شرکت بصورت رایگان دریافت میکنند. در واقع این شرکت مصمم است که دسترسی افراد به داروهای ضد اچ.آی.وی را تسهیل نماید و کل فرآیندهای مرتبط با این امر تحت نام اکسس پیروگرام[۱۱۵] پیگیری میشود که نتیجه آن تحت پوشش قرار گرفتن ۱٫۸ میلیون نفر میباشد.گیلاد(۱۹۸۷)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
۲-۲۱-۵ معرفی شرکت سیپلا
شرکت سیپلا در سال نتوسط خواجه عبدالحامد تاسیس شد.این شرکت یک شرکت داروسازی ژنریک ساز میباشد و در کشورهای زیادی بیشتر از هرچیز بدلیل تولید داروهای آنتی اچ.آی.وی ارزان قیمت مشهور شده است بطوریکه بیش از ۴۰% از بیمارانی که تحت درمان با داروهای آنتی رتروویرال هستند از داروهای سیپلا استفاده میکنند. ولی از آنجا که قیمت این داروها نازل است در بسیاری از جداول میزان درآمد حاصله کمتر از شرکتهای چند ملیتی میباشد. شرکت سیپلا محصولات خود را در بیش از ۱۸۰ کشور توزیع میکندو البته خدمات این شرکت محدود به تولید دارو نیست بلکه مشاوره در زمینه تولید داروها و مهندسی تولید داروها نیز میباشد.این شرکت دارای تاییدیه هایی از اف.دی.ای[۱۱۶] امریکا، WHO، رگولاتوری انگلیس، استرالیا و … میباشد. این شرکت در حال حاضر ۷۰۰۰ کارمند دارد و نوع ساختار سازمانی آن سازمان مسطح[۱۱۷] میباشد. روند زیر نشان از تلاش مداوم سیپلا در دستیابی به بروزترین بازارهای دارویی دارد:
سیپلا در سال ۱۹۶۸ برای اولین بار در هند داروی آمپی سیلین را تولید کرد.
سیپلا در سال ۱۹۸۳ اولین داروهای آنتی کنسر خود را تولید کرد.
سیپلا در سال ۱۹۹۳ شروع به تولید داروهای ضد اچ.آی.وی نمود.
سیپلا در سال ۱۹۹۷ بعنوان اولین کمپانی در دنیا ترانسپرنت روتالر[۱۱۸] را عرضه کرد.
سیپلا در سال ۱۹۹۸ اولین کمپانی تولید کننده قرص ترکیبی با سه داروی استاوودین[۱۱۹]، لامیوودین[۱۲۰] و نویراپین[۱۲۱] بوده است. بخش تحقیقات بازاریابی در شرکت سیپلا تمام تمرکز خود را بر تولید داروهای جدید و سیستم های دارورسانی نوین در چندین شاخه درمانی قرار داده است. سیپلا(۱۹۵۳)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
۲-۲۱-۶ معرفی شرکت توا
شرکت داروسازی توا هم اکنون اولین شرکت ژنریک ساز و در عین حال ششمین شرکت برتر داروسازی دنیا می باشد. محل اصلی این شرکت در اسرائیل می باشد. این شرکت در حال حاضر دارای ۴۷،۰۰۰ کارمند می باشد و در ۶۰ کشور دنیا به طور مستقیم حضور دارد. با توجه به درآمد سال ۲۰۱۰ این شرکت (۱۰ میلیارد دلار) میزان بهره وری هر کارمند آن ۲۱۲،۷۷۰ دلار در سال می باشد که ۰٫۰۰۲درصد از کل فروش می باشد. شرکت توا در سال ۱۹۰۱ پایه گذاری شد و هم اکنون و با پیشینه سال ها تجربه در توسعه و تولید داروهای ژنریک، برند و ای.پی.آی تخصص یافته است. این شرکت در دو گروه داروهای نوآورانه برند و ژنریک فعالیت می کند.
الف- داروهای برند: فلسفه انتخاب و تولید این داروها پاسخ به نیاز بیماران و افزایش کیفیت زندگی آن ها می باشد و دراین راستا دسته های درمانی ذیل محور فعالیت این کمپانی در تولید داروهای برند می باشد.
ب- داروهای ژنریک:
همانگونه که در قبل نیز عنوان گردید این شرکت اولین شرکت ژنریک ساز دنیا می باشد و دلیل آن نیز تهعد این شرکت به کیفیت و ایمنی داروها و ارائه آن ها با قیمت های قابل رقابت می باشد. در زیر اطلاعات این شرکت در حوزه ژنریک سازی آورده شده است:
بیش از ۱۳۰۰ مولکول دارو در سبد کالایی،در اختیار داشتن ۲۰% سهم از بازار امریکا (بزرگترین سهم در میان دیگر ژنریک سازها)، دارا بودن ۶۰ سایت تولید در سراسر دنیا به گونه ای که ۳۹ سایت تولید محصول نهایی و ۲۱ مجموعه تولید ای.پی.آی می باشد. تولید بیش از ۶۳ میلیارد عدد قرص و کپسول و ۴۹۰ میلیون عدد فراورده استریل در سال ۲۰۱۰ - ۲۰۶ محصول در انتظار تأییده اف.دی.ای، ۱،۸۴۶ محصول موجود در بازار اروپا و ۳۰۰۰ محصول در انتظار صدور مجوز بازاریابی توا(۱۹۰۱)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
۲-۲۱-۷ معرفی شرکت آپوتکس[۱۲۲]
شرکت آپوتکس در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد و هم اکنون بزرگترین شرکت داروسازی کانادا می باشد. این شرکت با ۲ کارمند و۵۰۰۰ متر مربع زمین آغاز به کار نمود و امروزه با ۶۸۰۰ نفر کارمند در تحقیق ، توسعه ،تولید و توزیع در سراسر جهان فعالیت می نماید. آپوتکس بیش از ۳۰۰ داروی ژنریک در قالب ۴۰۰۰ شکل دارویی تولید می کند که این میزان دارو بالغ بر ۸۵ میلیون نسخه در سال را در کانادا پوشش می دهد و از این حیث نیز بزرگترین شرکت داروسازی در کانادا می باشد. آپوتکس همچنین حضور خود را از طریق شرکت های تابعه ، همکاری و تولید تحت لیسانس در کشورهای استرالیا، بلژیک، جمهوری چک، ایتالیا، مکزیک، هلند، نیوزلند، لهستان، ترکیه و بریتانیا پایه گذاری نموده است. متخصصین سلامت در تمام دنیا به کیفیت و ارزش محصولات آپوتکس اعتماد دارند. آپوتکس ۳۶ سال سابقه تجارت دارو دارد و با تکیه بر مهارت و تجربه در زمینه های فروش، بازاریابی توسعه محصول و امور حقوقی و قوانین، موفقیت خود را تضمین نموده است. آپوتکس(۱۹۷۴)، کلیه اطلاعات راجع به این شرکت در آن ذکر شده است.
۲-۲۱-۸ معرفی شرکت داروسازی اسوه
شرکت داروسازی اسوه (سهامی عام ) با قدمتی بیش از۴۰ سال در سال ۱۳۴۵ با نام شرکت “ایران مرک” به صورت سهامی خاص تاسیس و از سال ۱۳۴۸ بهره برداری از کارخانه آغاز شد.این شرکت در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع و زیر بنای ۱۰ هزارو۵۸۰ مترمربع احداث شده است و شامل دپارتمانهای تولید، آزمایشگاه های کنترل کیفیت، تحقیقات، فنی مهندسی،انبارها و اداری می باشد.این شرکت در اسفندماه سال ۱۳۶۰ به شرکت دارو سازی “اسوه” تغییرنام داد و در سال ۱۳۷۰ به “سهامی عام” تبدیل شد و از اسفند ماه سال ۱۳۷۲نیز در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است . مهمترین هدف شرکت داروسازی اسوه بر اساس اساسنامه آن، تولید و عرضه داروی با کیفیت مورد قبول و قابل رقابت در بازار دارویی و افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان وبیماران می باشد. ضمن آنکه به موازات تلاش در راستای حفظ سهم بازار، با تولید محصولات مورد نیاز جامعه بتواند حضور خویش در بازار داخلی و خارجی را پررنگ تر نموده و با دستیابی به سود آوری مناسب به اهداف نوآورانه شرکت جامه عمل بپوشاند.بالا بردن کیفیت محصولات تولید شده و برخورداری از دانش داروسازی در راستای ایجاد زمینه مناسب و مطلوب برای ادامه حیات و بقای طولانی مدت از دیگر اهداف این شرکت داروسازی است. شرکت داروسازی “اسوه” یکی از شرکتهای معتبر و پیشرو در صنعت داروسازی کشور است که با دارا بودن خطوط انحصاری در تولید بسیاری از اشکال دارویی، ضمن اینکه جایگاه ویژه ای در تامین داروهای مورد نیاز جامعه دارد، تلاش می کند تا حقوق تمامی سهامداران شرکت به بهترین نحو ممکن حفظ گردد و امانتداری امین برای ایشان باشد. شرکت داروسازی اسوه دارای شش خط تولید قرص های ساده و روکش دار، قرص های جوشان، آمپول، قطره و ساشه (پودر و گرانول ) و همچنین سرنگ های از پیش پر شده پی.اف.اس[۱۲۳] می باشد.این شرکت با قابلیت تولید انواع قرص های ساده و روکش دارو به طور خاص، تولید انواع قرص های جوشان، هم اکنون کاملترین خط تولید مکمل های رژیمی – غذایی را به صورت قرص روکشدار، قرص جوشان و پودر در اختیار دارد.ترکیب مکمل آهن به همراه اسید فولیک، ویتامین ث و ب۱۲ با عنوان “فروس جوشان” ، مکمل روی به همراه ویتامین E و ویتامین ث با عنوان “زینک جوشان” و همچنین قرص های ۵۰۰ میلی گرمی جوشان ویتامین ث با اسانس و رنگ پرتقال، از جمله مکمل های غذایی دارویی جوشان شرکت داروسازی اسوه هستند که با قابلیت رقابت با انواع ویتامین های جوشان خارجی را دارند. در زمینه تولید محصولات جامد دارویی به تازگی با همکاری یک شرکت ایرانی – انگلیسی، خط تولید قرص های ویژه که شرایط خاص و کنترل شده ای برای تولید آنها حاکم است، طراحی و اجرا شده است و محصولات این خط تولید که قابلیت بسیار بالایی برای صادرات به کشورهای دیگر را دارند، مطابق با استانداردهای روز دنیا، آماده عرضه به بازار داخلی و خارجی هستند.در بخش تولید آمپول انواع آمپولهای آبی و روغنی با بالاترین استانداردهای جهانی تولید می شود، به طوری که بسیاری از آمپولهای تزریقی روغنی به طور انحصاری در کشور توسط این شرکت تولید می شود.در کنار خط تولید انواع آمپولهای آبی و روغنی، شرکت داروسازی اسوه اولین شرکت ایرانی است که موفق به دریافت مجوز تولید محصولات بیولوژیک در سرنگهای آماده تزریق از وزارت بهداشت شده است و به عنوان شرکت پیشرو در تولید محصولات دارویی با تکنولوژی بالا در خصوص سرنگهای از پیش پر شده مشهور می باشدشرکت داروسازی اسوه در کنار سایر خطوط تولیدش، به عنوان یکی از شرکتهای مطرح در تولید قطره های خوراکی اطفال نیز فعالیت می کند. اسوه (۱۳۵۰)، کلیه اطلاعات مورد نیاز از آن استخراج شده است.
۲-۲۱-۹ فهرست فیلدهای تخصصی محصولات دارویی شرکت اسوه
۱)قلب و عروق ۲)مغز و اعصاب ۳)داخلی ۴)انکولوژی و هماتولوژی ۵)مکمل ها ۶)نفرولوژی
۲-۲۱-۱۰ چشم انداز شرکت داروسازی اسوه
«اسوهگی» در بین شرکت های داروسازی، چشم انداز مورد توافق مدیران و کارکنان شرکت داروسازی اسوه است به گونه ای که نام اسوه نشانه ای از بصیرت، دانایی، ذکاوت و هوش سرشار ایرانی در تأمین نیازهای دارویی جامعه و الگویی از تعهد، تخصص و هماهنگی در پاسداری از منافع همه ذینفعان سازمان باشد. با تدوین و اجرای برنامه استراتژیک شرکت براین باوریم که آنچه نسلهای قبل از ما در اسوه کاشته اند، اینک در حال باروری است و نام داروسازی اسوه باید هیجان، غرور و اشتیاق در صنعت داروسازی کشور و پاسداشت زحمات بی دریغی باشد که نسل به نسل در اسوه جاری و ساری بوده است. ما براین باوریم که اسوه باید الگویی موفق از تلفیق تعهد و تخصص در مسیر نوآوری و همراهی با تغییر باشد. بنابراین برای چشم انداز خود شعاری را سرلوحه قرار داده ایم که:
«تخصص ما تعهد به اسوهگی است»
۲-۲۲ رسالت شرکت داروسازی اسوه
عشق و اشتیاق به «تخصص در تعهد به اسوهگی» در شرکت داروسازی اسوه به مثابه نیروی اصلی پیشرفت در فعالیتهای روزمره ما، شالوده رسالت و مأموریت شرکت را می سازد. براین شالوده شرکتی بنا نهاده شده است که:
الف)غایت اجتماعی عمل شرکت و توجیه اجتماعی وجود آن و فلسفه اصلی حاکم بر موجودیت آن ارائه سبد نوآورانه ای از داروهای شفابخش در بازارهای داخلی و خارجی مطابق با بالاترین استانداردهای کیفی است.
ب)آنچه به ما یکپارچگی بخشیده و امکان وصول به غایت اجتماعی عمل شرکت را فراهم می کند. مسئولیتپذیری متقابل از صدر تا ذیل شرکت است به گونه ای که ما خود را در ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی جامعه مسئول میدانیم. ما خود را در مقابل تک تک سهامداران فارغ از میزان و نوع سهام آنها، مدیران ارشد و میانی شرکت و نیز کارشناسان آن مسئول میدانیم. همچنین ما در مقابل تلاش پیشینیان شرکت و امید آنها که پس از ما در اسوه ذینفع خواهند بود مسئول میدانیم. در کلامی خلاصه ما مسئولیتپذیری در مقابل گذشته، حال و آینده را عنصر اصلی یکپارچگی سازمان در دستیابی به غایت اجتماعی عمل آن دانسته و بر این مسئولیتپذیری متعهدیم.
ج)آنچه ما را از همه شرکتهای داروسازی جدا میکند، تأکید ما بر اسوهگی در نوآوری و پیشرفت است. شرکت اسوه غزال تیزپای صنعت داروسازی کشور در دهه آینده خواهد بود و خود به دست خود آینده باشکوه شرکت را در عرصه داروسازی رقم خواهد زد.
ه) سیاست اجتماعی و فلسفه وجودی مجموعه اسوه، بودن برای زندگی بخشیدن است. ما هستیم تا علاوه بر هزاران و میلیونها بیماری که حیات خود را مرهون داروهای ما میدانند، با فرهنگ، فرآیندها و سیستم های کاری خود به زندگی کارکنان و مدیران خود معنا بخشیم و با عدالتی که در میان ذینفعان و به خصوص سهامداران شرکت رعایت میکنیم، امید به سرمایهگذاری بیشتر در تولید را زنده نگهداریم.
و)در کلامی نهائی ما هستیم تا مبنایی برای ارزیابی و کنترل تلاشها و برنامهها را در صنعت داروسازی کشور فراهم کنیم. شاهدی بر این مدعا ارزشهایی است که بر آنها تأکید کرده و برنامهای راهبردی است که برای پنج سال آینده تدوین کرده و به اجرای آن متعهد شدهایم. اسوه (۱۳۵۰)، کلیه اطلاعات مورد نیاز از آن استخراج شده است.
تمرکز اصلی پژوهش حاضر بر بنچ مارکینگ فرایند بازاریابی در شرکت داروسازی اسوه میباشد که به عنوان روشی موثر در پیشبرد راهبردهای بازاریابی شرکت های داروسازی استوار است. با بررسی محدودیت های پیرامونی این شرکت ها مانند میزان رضایت مشتری ، وجود رقبا، محدودیت مالی در گستره بازاریابی،وجود اقدامات سلیقه ای و غیر نظام مند که همگی توان پاسخگویی به تغییرات محیطی و برآورده ساختن نیازهای در حال تغییر گروه های مشتریان را با مشکل مواجه ساخته اند هم چنین به دلیل سهم گسترده ای که شرکت های داروسازی در تولید ناخالص ملی، افزایش سطح بهداشت و سلامت جامعه و … داشته اند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند در نتیجه ضرورت بررسی شاخص های موثر بر فرایند بازاریابی در شرکت های داروسازی آشکار می شود.این تحقیق به دنبال تاثیر شاخص های رضایت مشتریان، نوآوری، کیفیت محصولات، نحوه توزیع و تحقیقات بازاریابی بر فرایند بازاریابی در شرکت داروسازی اسوه میباشد.از این رو بطور مختصر به تشریح ادبیات شاخص های موثر میپردازیم.
۲-۲۳ مطالعات موردی صورت گرفته در بنچ مارکینگ فرایند
۲-۲۳-۱ بنچ مارکینگ در کشاورزی
در این قسمت ، به منظور انجام بنچ مارکینگ در کشاورزی ، بخش کشاورزی ۷۰ کشور توسعه یافته و در حال توسعه طی دوره ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۲ مورد بررسی قرار گرفته است. .)سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،۱۳۸۴)
۲-۲۳-۲ استانداردهای اندازه گیری عملکرد
برای انجام بنچ مارکینگ در کشاورزی لازم است از استانداردهای اندازه گیری عملکرد استفاده شود . از جمله این استانداردها ، استفاده از شاخصهای سنجش میزان بهره وری است . بهره وری، منبع تمام ارزشهای اقتصادی است .بیشتر تولید کنندگان بر معادله ای توجه دارند که بهره وری به صورت مقادیر ستانده تولید شده تقسیم بر نهاده ها تعریف می شود . میزان بهبود بر حسب تغییر در این نسبت از یک دوره به دوره دیگر مورد سنجش قرار می گیرد .
دسترسی به منابع مقالات :بنچ مارکینگ فرایند کلیدی شرکتهای داروسازی۰