عدم اطمینان در باب تحویل پیام
طبق تحقیقات متعدد، ویژگیهای مدیران شرکتهای کوچک و متوسط، به عنوان مرجع تصمیمگیری نسبت به پذیرش فناوریها، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در پذیرش یا عدم پذیرش تجارت الکترونیک میباشد. در پژوهش ایاکوا، عدم آگاهی و برداشت از مزایای فناوریهای جدید توسط مدیران، از اصلیترین موانع پذیرش فناوری است (کاپور و لاسون[۳۵]،۲۰۰۶).
فقدان دانش چگونگی بکارگیری فناوری و سطح پایین سواد کامپیوتری، از عوامل عدم پذیرش تجارت الکترونیک در تحقیقات کنول و استروکن (کنول و استروکن[۳۶] ،۲۰۰۱)و بدگمانی نسبت به صنعت فناوری اطلاعات و نبود زمان کافی از دیگر عوامل مقاومت در برابر اتخاذ تجارت الکترونیک در پژوهش آکرن و کاوایی شناخته شدند (آکرن و کاوایی[۳۷] ،۱۹۹۹).
به دلیل منابع (مالی، عوامل انسانی، زمان) محدود شرکتهای کوچک و متوسط، مدیران و مالکان این سازمانها نسبت به بازگشت سرمایه گذاری شان خوشبین نبوده و تمایلی به سرمایه گذاری های کلان به خصوص هنگامیکه بازده آن در کوتاه مدت تضمین شده نیست، ندارند. نظر به اینکه مالکان از عهده تجربهی فناوریهای جدید با وجود اشتباهات پرخرج بر نمیآیند، این فقر منابع بر روی پذیرش تجارت الکترونیک توسط مدیران سازمان موثر میباشد.
نتایج مطالعات کلوته نشان میدهد که استفاده کم از تجارت الکترونیکی توسط مشتریان و تامین کنندگان، نگرانی در مورد مسئله امنیت، جنبههای قانونی، هزینههای بالای کامپیوتر و فناوریهای شبکه به جهت توسعه تجارت الکترونیک، کمبود دانش درباره مدلها و متدولوژیها و مزایای تجارت الکترونیک در سازمانها برخی دیگر از موانع پذیرش تجارت الکترونیک توسط شرکتهای کوچک و متوسط هستند (کلوت [۳۸]، ۲۰۰۳).
در کشورهای در حال توسعه عدم زیر ساختهای مخابراتی(شامل ضعف اتصال به اینترنت و عدم توسعه سرویس دهندههای اینترنت، عدم حضور کارشناسان متخصص برای توسعه و پشتیبانی سایتهای تجارت الکترونیک، کمبود مهارت مشتریان برای سفارش با بهره گرفتن از اینترنت، عدم سیستمهای قابل اطمینان به منظور تحویل به موقع کالا، ضریب نفوذ پایین حساب بانکی و کارت اعتباری و نفوذ پایین کامپیوتر و اینترنت از جمله موانع پذیرش تجارت الکترونیک معرفی شدهاند (آنیگان و مارشال [۳۹]،۲۰۰۰).
طبق پژوهشهای به عمل آمده توسط بینگی و همکاران فاکتور فرهنگ و جنبههای قانونی و حقوقی نیز در پذیرش تجارت الکترونیک در کشورهای درحال توسعه نفوذ زیادی را داراست (بینگی و کمالاه [۴۰]، ۲۰۰۰).
کلوته و همکاران طی تحقیقی در کشور در حال توسعه آفریقای جنوبی حول عوامل سازمانی پذیرش تجارت الکترونیک، عدم دسترسی به رایانه ها، نرم افزار، سخت افزار و ارتباطات مخابراتی، عدم استفاده رقبا و شرکای تجاری از تجارت الکترونیک، مسائل امنیتی و حقوقی بنگاه اقتصادی، سطح پایین دانش مدیران و کارمندان و غیرملموس بودن مزایای تجارت الکترونیک را از جمله عوامل پذیرش یافت کردند (کلوته و فیندز[۴۱] ،۲۰۰۲).
۲-۵-۶- تجارت الکترونیکی و چالش های فرا روی شرکتهای کوچک و متوسط
کلیندل بیان نمود که اینترنت چالش های را برای شرکتهای کوچک فراهم میآورد.کسب و کارهای بزرگ با تکنولوژی های پیشرفته قادر هستند به نواحی که زمانی تنها توسط شرکت های کوچک اداره می شد، نفوذ کنند.از آنجا که اینترنت هزینه های مبادله را کاهش می دهد،از نظر اقتصادی برای شرکت های بزرگ نیز مقرون به صرفه خواهد بود تا بازارهای کوچک که به طور سنتی برای این شرکت ها مزایایی داشت، وارد شوند. بیشتر شرکتهای کوچک، درسازگار شدن با وب، کند عمل کرده و با رقابت مستقیم از سوی رقبای آنلاین با مزیت رقابتی بیشتر مواجه خواهند شد)جوفکت [۴۲]،۲۰۰۲).
گالاگر و گیلمور در مطالعه خود از شرکت های کوچک نشان داد که علیرغم فرصت ها و مزایای بسیاری که اینترنت و استراتژی های بازاریابی الکترونیکی فرا روی این شرکت ها قرار می دهد،این شرکت در پاسخگویی به تغییرات بوجود آمده است اینترنت و استفاده اثر بخش از آن بسیار عمل می کنند.نتایج مطالعات آن ها حاکی از این است که این شرکت ها به جای تلفیق و یکپارچه نمودن اینترنت در کل سازمان و توسعه استراتژی ها و برنامه های جهت در استفاده از آن،اینترنت را به عنوان یک ماهیت و موجودیت مجزا و مستقل و فاقد کاربرد خاص در نظر گرفته اند. بنابراین،در استفاده از اینترنت جهت ایجاد مزیت رقابتی واقعی و تسهیل امور بازاریابی ناتوان بوده و با شکست مواجه می شوند (گالاگر[۴۳]،۲۰۰۸).
فصل سوم
متدولوژی
۳-۱-مقدمه
به شیوهای نظاممند جهت انجام گامهای اصلی اجرای طرح شامل چارچوبهای نظری،متدها و روش های اجرای متدولوژی گویند.بنابراین متدولوژی یک استراتژی یا برنامه برای رسیدن به اهداف یا فراهم آوری یک نقشهی راه است که چگونگی استفاده از ابزارها را شرح میدهد(تکاس استاتیس[۴۴]،۱۹۹۶).
دراین فصل متدولوژی در نظر گرفته شده برای این تحقیق مشخص شده است.متدولوژی مانند یک نقشهی راه و خط راهنما عمل کرده و در چگونگی جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق و نحوه پردازش آنها به ما یاری داده است.بهاین ترتیب امکان دریافت نتایج مناسب از پژوهش نیز بیشتر شده است.در ابتدا
اهداف مطالعه و مسائل تحقیق بیان شده تا برای خوانندگان کاملا روشن شود کهاین پژوهش بدنبال چه چیزی است تا جهت تحقیق مشخص گردد(سالیوان[۴۵] ، ۲۰۰۱).
همانطور که در فصل اول نیز ذکر شده است،هدف از انجام این پژوهش “بررسی سطح بلوغ تجارت الکترونیکی در شرکت های کوچک و متوسط استان تهران” بوده است.در سالهای اخیر،اهمیت و نقش شرکتهای کوچک و متوسط در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه رو به افزایش بوده و بدلیل ظهور فناوریهای نوین در تولید وارتباطات،تحولاتی در روش های تولید،توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها پدید آمده و در همین راستا اهمیت شرکتهای کوچک و متوسط سیر فزاینده ای پیدا نموده است.این موسسات،اسکلت بندی بخش خصوصی را تشکیل داده و در حدود ۹۰ % بنگاه های اقتصادی جهان را شامل میشود.تأثیرات شرکتهای کوچک و متوسط در رونق اقتصادی کشورها را میتوان به شرح زیر بیان نمود:
نقش موثر در ایجاد اشتغال مولد
سهم عمده در تامین منابع مالی کشورها
حافظان ساختار نظام بندی شده ظرفیتهای تولید هستند.
ویژگی انعطاف پذیری و نوآوری شرکتهای کوچک و متوسط، با توجه به روند تحولات جهانی شدن میتواند جوابگوی تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی کشورها باشد.
توسعه شرکتهای کوچک و متوسط، در پیشرفت دموکراسی دخیل بوده و کارآفرینان را برای مشارکت در نظامهای سیاسی،اقتصادی و اجتماعی تشویق نماید.
ویژگیهای بالقوه فوق سبب گردید تا به شرکتهای کوچک و متوسط، مرتبط و هماهنگ نه واحدهای منفک و مجزا از هم توجه ویژه ای مبذول گردد.از جمله راهبردهای کشور های پیشرفته و تازه توسعه یافته در راستای تضمین رقابت در بازار آزاد و جلوگیری از انحصار شرکتهای بزرگ،اعمال سیاستهای ویژه برای ارتقاء شرکتهای کوچک و متوسط و تسهیل ورود شرکتهای کارآفرین درعرصه اقتصادی میباشد (پیترز[۴۶]،۲۰۰۱).
با توجه به اهمیت شرکتهای کوچک و متوسط در رشد اقتصاد یک جامعه و فقدان مطالعات موردی در این زمینه در کشور ایران،این پژوهش به شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی محدود گردیده و برروی جنبههای کاربردی تحقیق متمرکز شده است.بطور کلی هر تحقیق در ابتدا در پی طرح مشکل یا مسأله ای مطرح گردیده است، مشکل ومسأله ای که سوالات زیادی را در ذهن محقق ایجاد نموده.پژوهشگر با جمع آوری اطلاعات و آمار مورد نیاز و تجزیه و تحلیل آنها به پاسخ سوالات پژوهشی مطرح شده پرداخته است. لذا جمع آوری اطلاعات و چگونگی تجزیه و تحلیل آنها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و به عنوان یک مقوله از فرایند علمی است که نظریه ها در قالب آمار و ارقام علمی تجلی یافته و ثمره آن به صورت کمی جلوه گر شده و مدل نظری تحقیق قابل سنجش و محاسبه شده است.در این فصل ابتدا به روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق اشاره شده و آنگاه مدل مفهومی آن، مراحل انجام تحقیق، جامعه آماری،رویکرد تحقیق،روش جمع آوری داده مورد استفاده مورد توجه قرار گرفته و در انتها نیز روش های تحلیل داده مورد بررسی قرارداده شده است.
۳-۲-روش تحقیق
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم می شود: بنیادی؛ کاربردی، تحقیق وتوسعه
تحقیق بنیادی : هدف اساسی این نوع تحقیقات آزمون نظریه ها ،تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است.تحقیقات بنیادی، نظریه ها را بررسی کرده، آ نها را تایید ،تعدیل یا رد میکند.
تحقیقات کاربردی : هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است.بهعبارت دیگر این تحقیقات، تحقیقاتی هستند که با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که توسط تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیها بشر مورد استفاده قرار میگیرند.
تحقیق و توسعه: فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده انجام میشود.
تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز طرح تحقیق میتوان به دو دسته تقسیم کرد : تحقیق توصیفی وتحقیق آزمایشی.