۳-۵-۲-پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
یک پرسشنامه خودسنجی است که توسط گارنفسکی و کرایچ (۲۰۰۶) طراحی شده است. نسخه اصلی این پرسشنامه ۹ زیر مقیاس و دارای ۳۶ گویه است. در این پرسشنامه راهبردهای سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار ذهنی و فاجعهآمیزی پنداری، راهبردهای منفی تنظیم هیجان و راهبردهای پذیرش، توجه مجدد بر برنامه ریزی، توجه مجدد مثبت، بازارزیابی مثبت و اتخاذ دیدگاه راهبردهای مثبت تنظیم هیجان را تشکیل میدهند. پاسخهای این پرسشنامه در یک پیوستار ۵ درجه ای (همیشه، اغلب اوقات، معمولاً، گاهی، هرگز) جمعآوری میشود. سازندگان این پرسشنامه پایایی آن را از طریق آلفای کرونباخ برای راهبردهای مثبت ۹۱/۰، راهبردهای منفی ۸۷/۰ و کل پرسشنامه ۹۳/۰ گزارش نمودهاند. روایی ملاکی پرسشنامه از طریق روایی همزمان با سیاهه افسردگی بک مورد بررسی قرار گرفت و روابط درونی خوبی بین خرده مقیاسها دیده شد (گارنفسکی و کرایچ، ۲۰۰۶). همچنین در پژوهشی پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از زیر مقیاس ها بین ۶۴/۰ تا ۸۲/۰ گزارش شده است (عبدی، باباپور و فتحی، ۱۳۸۹). در پژوهش حاضر ضریب پایایی آلفای کرونباخ این پرسشنامه ۸۴/۰ به دست آمد.
۳-۵-۳-روش اجرای پژوهش
جهت اجرای این پژوهش ابتدا ابزارهای مورد نیاز تهیه و سپس فرایند نمونه گیری به مرحله اجرا گذارده شد و در پی آن پرسشنامههای مورد استفاده در بین نمونههای انتخاب شده توزیع و اطلاعاتی در رابطه با نحوه پر کردن پرسشنامهها داده شد. نهایتاً دادههای مورد نیاز استخراج و به واسطه نرم افزارSPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
۳-۵-۴-روش تجزیه تحلیل آماری دادهها
برای تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی پراکندگی و تمایل مرکزی استفاده شد. از سویی جهت تحلیل داده های مربوط به فرضیه های پژوهشی از روش تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد.
فصل چهارم:
یافته های تحقیق
۴-۱-مقدمه
فصل حاضر به نتایج و یافتههای تحقیق اختصاص دارد. در این فصل با توجه به اهداف و فرضیههای پژوهشی، دادههای به دست آمده از متغیرهای مورد مطالعه از دو منظر مورد تحلیل قرار گرفتهاند؛ که در بخش اول نتایج تحلیل توصیفی متغیرها و در بخش دوم نتایج تحلیل استنباطی دادهها ارائه میگردد.
۴-۲- شاخصهای توصیفی متغیرهای مورد مطالعه
برای بررسی و توصیف دادههای به دست آمده از نمونه مورد مطالعه، از شاخصهای مرکزی و پراکندگی استفاده شد تا از چگونگی نمرات به دست آمده از متغیرهای مورد مطالعه اطلاعات لازم را کسب نمود.
توزیع فراوانی وضعیت تاهل، وضعیت تحصیلی، سابقه خدمت و سابقه مدیریتی مدیران در جداول ۴-۱ تا ۴-۴، ارائه شده است.
جدول (۴-۱): توزیع فراوانی وضعیت تاهل مدیران
وضعیت تاهل | فراوانی | درصد معتبر |
مجرد | ۵۶ | ۳/۲۶ |
متاهل | ۱۴۴ | ۷/۷۳ |
کل | ۲۰۰ | ۱۰۰ |
منبع: یافته های تحقیق
جدول(۴-۲): توزیع فراوانی وضعیت تحصیلی مدیران
وضعیت تحصیلی | فراوانی | درصد معتبر |