بدلیل عدم کنترل درست فضای پیامک، از این کانال برای تخریب چهره ها و شایعه سازی استفاده می شود.
۲۰
۷٫۱%
۵۱
۱۸٫۱%
۹۵
۳۳٫۸%
۷۲
۲۵٫۶%
۴۳
۱۵٫۳%
۲۸۱
پیامک بدلیل عدم فیلترینگ، اخبار حقیقی و صحیح را در قالبهای مختلف طنز یا جدی ارائه می کند.
۵۲
۱۸٫۱%
۷۵
۲۶٫۱%
۱۱۲
۳۹%
۳۳
۱۱٫۵%
۱۵
۵٫۲%
۲۸۷
ریسک پذیری
اعتماد بستر تعاملات و روابط اجتماعی است. ایجاد ارتباط و تعامل پایدار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تا حد زیادی به اعتماد و میزان آن در جامعه بستگی دارد. بدون وجود اعتماد، ارتباط یا برقرار نمی شود یا در صورت لزوم بسیار محدود، بدبینانه ، شکننده و کاملا محتاطانه است (پناهی، ۱۳۸۶: ۷۴).
اکرم: «بیشتر پیامکهام کار راه انداختنه برای اینکه به کارهام برسم بقیه پیامک هام به همسرم هست».حسنا : «تماس گرفتن آدم را محدود می کند هم خود من را و هم کسی که به او تلفن می شود وقتی پیامک می دهم ان فرد این قدرت را دارد که الان یا هر وقت که وقتش آزادتر شد جواب بدهد ولی وقتی زنگ میزنم باید همان لحظه پاسخ بدهد واگر پاسخ ندهد ممکن است ذهنش را مشغول کند برای همین تاخیلی لازم نباشد زنگ نمیزنم مگر اینکه کار واجبی باشد حتی به اساتیدم هم ترجیح میدهم باز و پیامک بدهم که اگر در حال استراحت باشند یا در جلسه یا کلاسی هستند باز این قدرت انتخاب را داشته باشند که هروقت خواستند پاسخ بدهند. دیگر اینکه برای تماس ادم باید یکسری مقدمات بچینه ولی در پیامک ادم خیلی راحت و سریعتر می تونه بره سر اصل مطلب».
روشنک:«پیامک سرعت ارتباطات را بیشتر کرده من به دوستانم استاد هایم همسر خانواده معمولا افراد نزدیک پیامک می دهم کسانی که اطلاع دارم از موقعیتشان که جوری هست نمی توانند جواب من را درآن بازه زمانی بدهند به آنها پیامک می دهم».اکرم: «بعضی ها بی فکر پیامک میفرستند همینجوری می فرستند کاری ندارد چه نتیجه ای در بردارد. چیزی که برای من ملاکه اینه که واقعا به یاد طرف باشم و براش پیامک بفرستم . بعضی ها بی حد و اندازه با معنی و بی معنی برای ادم پیامک می فرستند. همینجوری قروقاطی جوک و طنز و نکته و … می فرستند، براشون مهم نیست. ولی برای من همه اینها مهمه. هم اون حس و حالی که دارم. هم محتوای جوکی که هست یا متن ادبی که هست».
شقایق: «مثلا حرف ناراحت کننده ای بهم زدند که اگر بیان می کردند برام قابل هضم تر بوده تا اینکه پیامک دادند».
در میان آمارهای پرسشنامه مشاهده می شود از میان ۲۹۷ نفر پاسخگو ، ۴۳ نفر از آنان معتقد بر این بوده اند که ۸۱ تا ۱۰۰ % پیامک هایشان، لازم و ضروی بوده است. ۷۰ نفر از دانشجویان نیز ۶۱ تا ۸۰ % پیامک هایشان را لازم و ضروری دانسته اند که این امر نشان از اعتماد آنان به این سرویس بوده و آنرا کانال مناسبی برای برقراری ارتباط و راه انداختن کارهایشان می دانند. البته لازم به ذکر است که آمارها نشان از این نیز دارند که از میان ۲۹۵ نفر از پاسخگویان تحقیق ، ۱۸ نفر بسیار زیاد و ۵۳ نفر به میزان زیادی به سرویس پیامک وابسته شده اند. از این میان ۸/۱۷ % معادل ۵۳ نفر اذعان داشته اند که هیچگونه وابستگی به این سرویس پیدا نکرده اند و ۸۳ نفر نیز تنها به میزان کمی وابسته شده اند.
طبق داده های پرسشنامه ۳۸ % از پاسخگویان بمیزان زیاد و بسیارزیادی با گویه «گاهی پیامکهایم بطرف مقابل نرسیده یا آنرا دیرتر از موقع خوانده است اما بهرحال هنوز هم با این سرویس میتوانم کارهایم را راه بیندازم» موافق بوده و بر کارا بودن آن صحه گذاشته اند. ۲۳٫۲ % بمیزان کمی موافق بوده ویا آنرا اصلا قبول نداشته اند. در این میان ۳۸٫۸ % نظری بینابین داشته وگزینه متوسط را انتخاب کرده اند.
محسن درباره آشکارسازی ابعاد پنهان شخصیت آدمها در فضای پیامک بر این نظر است که : «با یک پیامک نه اما اگر بیافتی روی دور پیامک بازی آره. کم کم طرف خودش را نشان می دهد».
سمیرا: «من خودمم هم در پیامکهایم با آنچه رودررو صحبت می کنم تا حدی متفاوتم. وقتی پیامک میدهم خب طرف دارد می خواند، وقت بیشتری می گذارد تا وقتی بخواهد گوش بدهد. شاید همان لحظه در آن واحد دارد گوش میدهد ولی حتی متوجه هم نشود. ولی وقتی می خواند خیلی فرق می کند. من آنموقع خیلی نرمتر صحبت می کنم. حتی وقتی عصبانی هستم رو نمی کنم. اما تلفنی طرف همان لحظه یادش می رود. بهرحال این کاملا درست است که پیامک ابعاد پنهان آدمها را مشخص می کند. حتماً می تواند مشخص کند. گذاشتن یک کاما یا نقطه ، طرف ممکنه از کلمات انگلیسی استفاده کنه، می فهمیم طرف کلاسش بالاست تا اونی که پیامک های انگلیسی رو اصلا نمی تواند بخواند. یا اینکه می تواند منظورش را برسونه، اینقدر توانایی داره که بتونه منظورش را در یک جمله برساند یا یک طومار برایت می نویسد. خب یعنی چی یک زنگ بزن حرفت را بگو این همه پیامک را من میشینم بخونم؟! خب معلومه که من کلافه می شوم. بعضی اوقات دیگر حوصله ام سر میرود خودم به او زنگ میزنم می گویم حرفت را بگو خب اینها شخصیت طرف را نشان می دهد».
روشنک اما نظر دیگری دارد:« نه نه اتفاقاً پیامک مثل اینترنت مثل چت رومه عین شبکه های اجتماعی دیگرست. خیلی راحت می توانی خودت را آن چیزی که نیستی نشان بدهی. آن چیزی که هستی را پنهان کنی از این بابت زیاد قابل اطمینان نیست».او در جواب به این سوال که چرا باوجود بی اعتمادی همچنان رواج پیدا کرده است می گوید: «شاید آدمها اینجوری راحت ترند. شاید روابط یه جوری شده که آدم ترجیح می دهد خودش را آن چیزی که دوست دارد نشان بدهد».
نرگس: «در پیامک لحن کلام طرف رو متوجه نمیشی . تو چهره اش نگاه نمیکنی .تو چشماش نگاه نمی کنی تا بدونی در اثر عصبانیت هست یا چیز دیگه . می تونه ته دلش یه چیز دیگه باشه اما چیز دیگه ای بیان می کنه». ناصر: «من به آشناها، دوستان و خانواده پیامک میدم. هردو طرف همدیگرو خوب میشناسن . اگر بخوایم ارتباطامون با کسی قویتر باشه باید ارتباطات چهره به چهره داشته باشیم. طاهره: گاهی اوقات که منظور طرفم را نفهمیدم بیخودی ناراحت و عصبانی شدم.که با صحبت تلفنی حل شده و خب این از دردسرها و ریسکهای کار با پیامک هست . اما در مورد شناخت ابعاد پنهان آدمها اره خب شخصیت من هم خیلی فرق داره. ادم وقتی طرف مقابلشو می بینه باهاش حرف میزنه ، اون طرف بدون اینکه فکر کنه به شما جواب میده اما وقتی پیامکی هست اون قشنگ فکر می کنه اون چیزی که به ذهنش میرسه ، حالا چه راست چه دروغ واسه شما میفرسته».
ساسان: «با یک پیامک نمیشه به رفتارش پی برد. وقتی رودر رو صحبت میشه حالات و رفتارش رو می تونم بفهمم». بهزاد: « گاهی در ارتباط مستقیم فرد همه حرفها رو نمیزنه آدم ها توی پیام ها خودشونو نمود میدن. پرده ها کنار میرن راحتتر میتونه مطالبش رو برسونه . ادمها همیشه همون لحظه همه حرفهاشونو نمیزنند . طرف میره میشینه فکر میکنه و در پیامک حرف دلشو میزنه و پیامک تاثیر قویتری از دیدار داره چون هیچ پرده ای نیست».
ناهمزمانی از جمله ویژگی های سرویس پیام کوتاه است. به این معنی که فرد توانایی فرستادن یا دریافت پیام را در زمان دلخواه و درخور و مناسب خود داراست. ناهمزمانی باعث میشود که افراد بتوانند برنامه ها، افکار و نظریات، تصمیمات و حرفها و عکس العملهای خود را قابل تغییر و انعطاف بیشتر از بعد زمانی و مکانی نمایند. بدین ترتیب کاربران دارای قدرت کنترل بیشتری در جهت دهی به محتوای مکالمات و لحاظ نمودن منافع خویش در این گفتگوها می شوند. پنهان نمودن احساسات واقعی بدلیل عدم ارتباط چهره به چهره، ظرفیت کم حجم پیامک و یا عدم آگاهی از شرایط مخاطب و یا آشکارسازی احساسات واقعی بدلیل بیان نوشتاری و عدم وجود حجب و حیای ارتباط رودررو ، سبب تبدیل مکالمات پیامکی به مکالماتی مصنوعی و ریسک پذیر می نماید. این نوع ارتباط یاداور مفهوم نقاب در نظریه گافمن است. نظریه ای که مؤید نقش بازی کردن کنشگران در برابر یکدیگر است.کنشگرانی که بواسطه سرویسی مجازی مجموعه ای از خودهای متغیری را به نمایش می گذارند که مورد پذیرش مخاطبین است. آنها لذت های پنهانی شان ( دوستی ها و ابراز احساسات مخفیانه) و خطاهای اجرای نقش ( نوشتن، پاک کردن و دوباره نوشتن و یا پاسخگویی به پیامکها با وقفه هایی طولانی به بهانه های مختلف) را براحتی از چشم مخاطب پنهان می کنند. این کاربران بسادگی ممکن است ضمن اجرای یک نقش معین معیارهای معینی را ندیده بگیرند و یا مخاطبینشان معیارهایی چون صداقت، احترام، عفت کلام و پایبندی به اصول اخلاقی… را نادیده گیرد. سرانجام اینکه کاربران ممکن است تشخیص دهند که پنهان کردن توهینها، تحقیرها و بند و بستهایی که برای عملی شدن نقش شان انجام داده اند، ضرورت دارد. غالب کاربران در پنهان نگه داشتن یک چنین واقعیت هایی از چشم حضار، عمیقاً ذینفعند.
طبق آمارهای بدست آمده درباره گویه بنظرم در پیامکهای طنز یا عاطفی و… افراد، لایه های پنهان شخصیت آنها ابراز می شود بیش از ۴۳ % این نظر را رد کرده یا موافقیت اندکی اعلام داشته اند. نزدیک به ۲۲ % بمیزان زیاد و بسیارزیادی موافق بوده و ۳۴٫۸% افراد نظری بینابین داشته اند.پ
جدول ۴۹ : توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی آنها از ریسک پذیری در پیامک
گویه ها