رسانی صحیح، شهروندان را به مشارکت سوق دهد. در کنار اینها بهبود وضعیت اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی جامعه شهرنشینی، حفظ محیط سبز در شهر، همکاری حوزه خدمات شهری و گسترش مشارکت آنان در جهت پیشبرد اهداف شهری، به وجود آمدن حس مشارکت فرهنگی و اجتماعی در بستر جامعه، اعتلای طرح های توسعه شهری به روش گروهی، مردمی و مشارکت، تقویت نقش شهرداری در ابعاد آن با شهروندان، استفاده بهینه از منابع موجود، اعتلا و ارتقای هویت مشارکتی در مناطق و محلات و توانمندسازی جامعه برای پذیرفتن مسئولیت از دیگر عوامل مهم جهت بررسی و تحقیق می باشد.
۱-۳ اهداف تحقیق
تعیین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی مدل اورگان در قلمرو تحقیق
تعیین رفتار شهروندی مبتنی بر آموزه های دینی در قلمرو تحقیق
تعیین تاثیر ابعاد آموزه های دینی بر رفتارشهروندی سازمانی
سؤالات تحقیق
آیا آموزه های دینی بر رفتارشهروندی سازمانی تاثیر دارد؟
آیا بعد اعتقادی آموزه های دینی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیرگذار است؟
آیا بعد رفتاری آموزه های دینی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیرگذاراست؟
فرضیه های تحقیق
آموزه های دینی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیرگذاراست.
۲-بعد اعتقادی آموزه های دینی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیرگذار است.
۳-بعد رفتاری آموزه های دینی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیرگذاراست.
۱-۶ مدل مفهومی تحقیق
در این بخش، به کمک نظریه های موجود تلاش شده است تا متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش به اختصار معرفی و ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس پس از تعریف ابعاد، تعاریف و حوزه های مطالعاتی آموزه های دینی، مفاهیم رفتار شهروندی سازمانی مورد توجه قرار می گیرد. پنج بعد در سطوح مختلف آموزه های دینی پراکنده بوده وبا توجه به سطح مطالعاتی مورد توجه در این پژوهش، ایجاد هماهنگی بین آنها و مفاهیم سازمانی دشوار است. در بین این ابعاد، دو بعد اعتقادی و رفتاری ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم سازمانی دارندکه به عنوان مفاهیم اصلی مورد پژوهش در شناسایی ابعاد آموزه های دینی که با پیشینه معنوی و الهی خود راه سعادت و نجات بشر را معرفی می کند( با الگوی کلاکهان و استرادبک )تلفیق گردید.
درواقع بر این اساس اعتقادهای اسلامی در قالب ابعاد شش گانه تحقیق کلاکهان و استرادبک بیان و مورد بررسی قرار گرفت.
وجدان کاری
بعداعتقادی
آداب اجتماعی
رفتارشهروندی
نوع دوستی
آموزه های دینی
جوانمردی
بعد رفتاری
نزاکت
منبع:مؤلفان،۱۳۹۰
شکل۱-۱.مدل تحقیق
۱-۷ قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی
تاثیرآموزه های دینی بر رفتارشهروندی سازمانی کارکنان
قلمرو زمانی تحقیق
این تحقیق مقطعی در فاصله زمانی از فروردین۹۱ تا بهمن ۹۲ می باشد.
قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق شهرداری کاشان
۱-۸ تعریف مفهومی وعملیاتی واژه ها
تعاریف مفهومی:
ابعاد اعتقادی: شامل اعتقادهای مربوط به اصول و فروع دین؛(رضایی،۱۳۹۱)
ابعاد رفتاری: شامل التزام به فروع دین، شرکت در مناسک، شعائر دینی و رعایت(رضایی،۱۳۹۱)
شهروندی سازمانی: رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیم به وسیله ی سیستم ها ی رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده، اما با این وجود باعث ارتقای اثربخش و کارآیی عملکرد سازمان می شود.
آداب اجتماعی: به عنوان رفتاری است که توجه به مشارکت در زندگی اجتماعی سازمانی را نشان می دهد.
وجدان کاری: رفتاری است که فراتر از الزامات تعیین شده به وسیله سازمان ازمحیط کار می باشد.
نوع دوستی: عبارت است از کمک کردن به همکاران در عملکرد مربوط به وظایفشان و یا همکارانی که دارای مشکلات کاری هستند (پادساکوف و همکاران،۲۰۰۰)
جوانمردی: عبارت است از تمایل به شکیبایی در مقابل مزاحم تهای اجتناب پذیر و اجحاف کاری بدون این که شکوه و شکایتی داشته باشد.
نزاکت و احترام درباره اندیشدن به این است که چطور اقدامات و رفتارهای فرد بر دیگران تأثیر می گذارد (مارکوزی و زین[۶]،۲۰۰۴)
تعاریف عملیاتی
ابعاد اعتقادی:این متغیر را با بهره گرفتن از گویه های۲-۳-۵-۸-۱۰-۱۳-۱۴ در پرسشنامه آموزه های دینی مورد سنجش قرار داده ایم.
ابعاد رفتاری: این متغیر را با بهره گرفتن از گویه های۱-۴-۶-۷-۹-۱۱-۱۲-۱۵ در پرسشنامه آموزه های دینی مورد سنجش قرار داده ایم.
شهروندی سازمانی: این متغیر را با بهره گرفتن از جمع نمرات ابعاد پرسشنامه رفتارشهروندی سازمانی مورگان مورد سنجش قرار داده ایم.
آداب اجتماعی: این متغیر را با بهره گرفتن از گویه های۲-۱۰-۷-۸-۱۴در پرسشنامه رفتارشهروندی سازمانی مورگان مورد سنجش قرار داده ایم.
وجدان کاری: این متغیر را با بهره گرفتن از گویه های۱-۲-۳-۱۷-۲۲ در پرسشنامه رفتارشهروندی سازمانی مورگان مورد سنجش قرار داده ایم.
نوع دوستی: این متغیر را با بهره گرفتن از گویه های۹-۱۱-۱۸-۱۹-۲۱-۲۳در پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی مورگان مورد سنجش قرار داده ایم.
جوانمردی: این متغیر را با بهره گرفتن از گویه های۶-۱۲-۱۳-۲۴ در پرسشنامه رفتارشهروندی سازمانی مورگان مورد سنجش قرار داده ایم.
نزاکت: این متغیر را با بهره گرفتن از گویه های۴-۵-۱۵-۱۶در پرسشنامه رفتارشهروندی سازمانی مورگان مورد سنجش قرار داده ایم.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱ شهروندی