از سویی دیگر، بازارگرایی از طریق پاسخگویی به نیازهای بیان شده مشتریان به صورت مستقیم می تواند به نوآوری در محصول و فرایند منجر شود. همچنین، بازارگرایی به صورت غیرمستقم و از طریق رفتارهای مبتنی بر ریسک پذیری، نوآوری، پیش فعالی )پیشگامی(، استقلال گرایی و رقابت تهاجمی می تواند نیازها و خواسته های پنهان و بیان نشده مشتریان را شناسایی کرده و به این ترتیب در محصول و فرایند خود نوآوری ایجاد کند. در همین راستا، کریستین سن معتقد است، تعهد قوی به بازارهای فعلی موجب می شود شرکت ها به مشتریان فعلی خود عادت کرده و علاقه و پیش بینی برای نوآوری تا حدودی از بین می رود (نیادو ، ۲۰۱۰). در نتیجه، ممکن است شرکت ها، بازارها و فرصت های جدید را نادیده بگیرند. یافته نشان می دهد نوآوری از طریق گرایش کارآفرینانه محقق می شود و گرایش کارآفرینانه در سازمان با خلق رفتارها و اقدامات مناسب در جهت فرصت های موجود در بازار به نوآوری منتهی خواهد شد. هرچند بازارگرایی تا حدودی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر می گذارد، اما ان تمام اهمیت گرایش کارآفرینانه نیست و سازمان ها باید با اتخاذ سازوکارهای لازم برای بهبود گرایش کارآفرینانه در سازمانشان بکوشند. بنابران، شرکت ها باید با اتخاذ استراتژی های مناسب کشف و بکارگیری دانش هم در جهت حفظ و بهبود موقعیت خود در بازارهای فعلی باشند و هم با شناسایی فرصت ها برای دستیابی به بازارهای جدید گام بردارند (مدهوشی و همکاران، ۲۰۱۰).
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱ مقدمه
روش تحقیق [۴] فرآیندی منظم، دقیق و منطقی است که به منظور جست و جو، بررسی و آزمون سوالات ما پیرامون محیط اطرافمان صورت گرفته و نتیجه نهایی آن نیز کشف واقعیات جدیدی است که درجهت حل مشکلات موجود ارائه می شوند.روش تحقیق در تمامی رشته های علمی اعم از علوم تجربی و علوم انسانی کاربرد دارد و هرمحققی برای حل مشکلات پیش روی خود یا سازمان متبوعش باید به آن تجهیز گردد.
در فصل قبل در ارتباط با فرضیات تحقیق که همان عوامل احتمالی موثر بر بررسی گرایش استراتژیک و گرایش بازار و تاثیرات آن بر استراتژی نوآوری و تولید محصولات جدید در سازمانهای بزرگ ایرانی، صحبت کردیم. در این فصل استراتژی تحقیق[۵] ، هدف از انجام تحقیق ، روش انجام تحقیق ، روش جمع آوری اطلاعات و پایایی و روایی اطلاعات جمع آوری شده ارائه می گردد . در واقع در این فصل به این مطلب پرداخته می شود که بر اساس چه روشها و تکنیک هایی به بررسی فرضیات مطرح شده خواهیم پرداخت و بر چه مبنایی ، نتایج تحقیق را ارائه خوایم نمود. در ادامه مدل تحقیق و ساختار تحقیق به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
گرایش بازار
گرایش استراتژیک
استراتژی نوآوری
تولید محصولات جدید
(Sylvie Laforet , 2008)
شکل ۱-۳ مدلی جهت بررسی روند سوالات تحقیق در گرایش استراتژیک و گرایش بازار
۳-۲ رویکرد تحقیق با توجه به هدف
محققان رویکرد تحقیق خود را بسته به این که چگونه می توانند به بهترین نحو به سوالات تحقیق پاسخ دهند انتخاب می نمایند. در این خصوص، سه نوع اصلی تحقیق بسته به نحوه پاسخ گویی به سوالات تحقیق مطرح شده است :
تحقیقات اکتشافی[۶]:
تحقیقاتی که در پی یافتن عوامل و پارامتر های موثر بر وجود یا عدم وجود یک مساله یا مشکل می باشند. در این نوع تحقیقات ، یافتن خود عوامل و بررسی امکان سنجی هدف نهایی است .
به عبارت دیگر در این نوع تحقیق ، ارائه ایده ها ، معرفی عوامل ، ارائه مدل و حتی فرضیات در تشریح یک واقعیت یا تئوری مد نظر می باشد .
تحقیقات توصیفی[۷] :
تحقیقات توصیفی به طور سیستماتیک درباره یک پدیده ، فرضیه ، موقعیت یا مساله به جمع آوری اطلاعات پرداخته و آن را تشریح و توصیف می نماید.به عنوان مثال میزان تاثیر عوامل شناسایی شده را تعیین و اولویت بندی می نماید. از ویژگی های این نوع تحقیق ، بیان دقیق مساله و فرضیات کاملا مشخص و اطلاعات مورد نیاز وسیع است.
تحقیقات تشریحی[۸] :
تحقیق تشریحی در توضیح و تبیین ماهیت روابط کارایی دارد و معمولا در صدد ارائه پاسخ به سوالات تحقیقی از قبیل” چرا و چگونه ” می باشد. در این نوع تحقیقات ، به دنبال تشریح نوع روابط در یک پدیده یا موضوع خاص هستیم.
از این لحاظ می توان تحقیق انجام گرفته را در دو رویکرد اول و دوم طبقه بندی نمود . بنا بر این می توان رویکرد اصلی جاری در این تحقیق را اکتشافی – توصیفی دانست.
۳-۳ نوع تحقیق با توجه به هدف
تحقیق حاضر از لحاظ هدف و استفاده کنندگان ، از نوع کاربردی – اکتشافی می باشد چرا که مستقیما از نتایج آن، براستراتژی نوآوری و تولید محصولات جدید درسازمانهای بزرگ ایرانی می توان استفاده نمود.
۳-۴ روش انجام تحقیق
روش مورد نظر در این تحقیق روش توصیفی – پیمایشی می باشد.
غالب مطالعات تحقیقی یک روش یا استراتژی را نشان می دهند که به سادگی قابل تشخیص است و شامل رویه های مشترک خاصی مانند بیان مساله ، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری اند. جزییات این رویه های خاص تا حدود زیادی با روش تحقیق معین می شوند.
۳-۴-۱ روش توصیفی – کیفی[۹]
این تحقیق از نوع توصیفی می باشد چرا که بر پایه توصیف وقایع و آنچه وجود دارد استوار است و به شرایط ، روابط موجود ، عقاید متداول ، فرایند های جاری و روند ها توجه دارد . تمرکز آن در درجه اول به زمان حال است هرچند غالبا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مرتبط می باشند مورد بررسی قرار می دهد. در واقع این تحقیق شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها ، توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی صرفا می تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا کمک به فرایند تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد . از ویژگی های تحقیق حاضر این است که محقق دخالتی در موقعیت ، وضعیت و نقش متغیر ها ندارد و در آنها هیچ گونه دستکاری یا تغییر اعمال نمی کند و صرف آنچه را وجود دارد ، مطالعه می نماید و به تشریح آن می پردازد.
تحقیقات توصیفی [۱۰] را می توان بر اساس شیوه گرد آوری اطلاعات به دسته های مختلفی تقسیم نمود (خاکی ،۱۳۸۲).
تحقیق پیمایشی
تحقیق همبستگی
تحقیق عملی
مورد کاوی
تحقیق پس رویدادی
پانل
۳-۴-۲ روش پیمایشی
بررسی گرایش استراتژیک و گرایش بازارو تاثیرات آن بر استراتژی نوآوری و تولید محصولات جدید در سازمانهای بزرگ ایرانی۶