- فخرپور رقیه و همکاران(۱۳۹۱)در تحقیقی تحت عنوان “رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشکدهها و گروههای آموزشی تربیت بدنی دانشگاه های کشور” نشان دادند: بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی و همچنین بین مؤلفه های آنها رابطه معناداری وجود دارد.
- پوریوسف و آزاد فلاح(۱۳۹۱) در پژوهشی به بررسی “ارتباط بین ویژگی های شخصیتی، تعهد سازمانی و سبک های مقابله ای کارکنان شاغل در یک یک شرکت صنعتی در شهر تهران” پرداختند. نتایج حاکی از آن است که کارکنانی که دارای ویژگی شخصیتی با وجدان بودن می باشند از تعهد سازمانی بالاتری برخوردارند وکارکنان با تعهد سازمانی بالا در مواجهه با موقعیت تنیدگی زا از سبک مقابله ای مسئله مداراستفاده می کنند.
- عباسی حسین(۱۳۹۱) در پژوهشی تحت عنوان بررسی “رابطه بین ویژگی های شخصیتی و تعهد سازمانی با عملکرد شغلی کارمندان ادارات دولتی شهر بوشهر” به این نتیجه رسید که: که رابطه مثبت معناداری بین ویژگی شخصیتی و وجدانی بودن با دو ویژگی شغلی تعهد سازمانی و عملکرد شغلی وجود دارد همچنین یافته های این تحقیق رابطه مثبت معناداری را بین ویژگی شخصیتی توافقی بودن با تعهد سازمانی نشان داد در حالیکه رابطه معناداری بین این ویژگی شخصیتی با عملکرد شغلی مشاهده نگردید. همانطور که انتظار می رفت، رابطه منفی معناداری بین ویژگی شخصیتی نوروتیک بودن با تعهد سازمانی مشاهده گردید ولی رابطه معناداری بین این ویژگی شخصیتی با عملکرد شغلی مشاهده نگردید. یافته های این تحقیق رابطه بین برونگرایی با تعهد سازمانی را مثبت نشان داده در حالیکه رابطه معناداری را بین این ویژگی شخصیتی و عملکرد شغلی نشان نداده هم چنین رابطه معناداری بین باز بودن به تجربه و عملکرد شغلی مشاهده نگردید در حالیکه رابطه بین این ویژگی شخصیتی و تعهد سازمانی یک رابطه منحنی شکل بود. به این صورت که بیشترین تعهد سازمانی در حد متوسط ویژگی شخصیتی باز بودن به تجربه مشاهده گردید. سرانجام اینکه، یافته های این تحقیق رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد شغلی را نیز مثبت معناداری نشان دادند.
- مساح هاجر، سماواتیان حسین(۱۳۹۰) درپژوهشی تحت عنوان بررسی “رابطه ی متغیرهای جمعیت شناختی، هوش هیجانی وانواع تعهد سازمانی با کیفیت زندگی کاری” به این نتیجه رسیدند که: بین کیفیت زندگی کاری وتعهد سازمانی همانندسازی شده و تعهد سازمانی پیوستگی و تعهد سازمانی مبادله ای رابطه معناداری درسطح p<./.1 وجود دارد.
- حاتمی حسین و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی “رابطه ی کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی و میزان بهره وری در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جهرم” پرداختند. نتایج نشان داد که: همبستگی مثبت و معنی داری بین کیفیت زندگی کاری با تعهدسازمانی و میزان بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جهرم وجود دارد.
- مهداد علی و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی تحت عنوان “بررسی رابطه ابعاد کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی و مؤلفه های ان در بین کارکنان یکی از کارخانجات سیمان ” به این نتیجه رسیدند که: بین ابعاد کیفیت زندگی کاری، تعهد سازمانی و مؤلفه های آن رابطه معناداری وجود دارد و ابعاد کیفیت زندگی کاری پیش بینی کننده تعهد سازمانی و مؤلفه های آن است.
- عریضی حمیدرضا ، براتی هاجر(۱۳۸۹) طی پژوهشی با هدف بررسی ” رابطه بین تعهد سازمانی و ویژگی های شخصیتی با توجه به ساختار شغلی” پرداختند. نتایج یافته ها حاکی از ان بود که رابطه بین تعهد همانندسازی شده و تعهد پیوستگی، با گشودگی نسبت به تجربه، و تعهد مبادله ای با برون گرایی رابطه مثبت و معناداری می باشد.
- پورسلطان زرندی حسین و همکاران(۱۳۸۹) طی پژوهشی تحت عنوان “تأثیر ویژگی های شخصیتی کارکنان ادارات کل تربیت بدنی ایران بر تعهد سازمانی آنها ” به این نتیجه رسیدند که تعهد سازمانی کارکنان زن (۶۸/. ± ۲۵/۳) کمتر از کارکنان مرد ( ۶۷/. ± ۴۸/۳ ) وتعهد کارکنان عادی (۷۰/. ± ۳۶/۳) کمتر ازمدیران و معاونان (۶۱/. ± ۷۲/۳) است (p<./.5 ). همچنین تعهد سازمانی کارکنان دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر، کمتر از دیگر کارکنان بود(۵٫/. >(p . از نظر سن، سابقه، وضعیت تأهل ، رشته تحصیلی و نوع استخدام ، تفاوت معنی داری در میزان تعهد سازمانی کارکنان مشاهده نشد.
- شریفی سمانه و همکاران(۱۳۸۹) در پژوهشی با عنوان “بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با تعهد سازمانی در مدیران و معلمان مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان خوانسار” به این نتیجه رسیدند که: بین ابعاد پنج گانه شخصیت مدیران و معلمان با تعهد سازمانی آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
- محمدسلطان حسینی وهمکاران(۱۳۸۸) در پژوهشی به بررسی “رابطه ی بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان اداره ی کل تربیت بدنی استان اصفهان” پرداختند. دراین پژوهش یافته هانشان داد r مشاهده شده در سطح ۵٫/.=α همبستگی مثبت ومعناداری بین کیفیت زندگی کاری وتعهد سازمانی کارکنان تربیت بدنی استان اصفهان وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد، تعهد عاطفی و تعهد هنجاری تحت تأثیر کیفیت زندگی کاری کارکنان تربیت بدنی استان اصفهان قراردارد.
- پاشا غلامرضا، خدادادی فریده(۱۳۸۸) در تحقیقی به بررسی “رابطه بین ویژگی های شخصیتی و ویژگی های شغلی کارکنان با تعهد سازمانی انها در سازمان آب و برق اهواز” پرداخته اند. نتایج نشان داد که بین اکثر ویژگی های شخصیتی با تعهد عاطفی و هنجاری رابطه معنی دار وجود دارد، اما درتعهد مستمر رابطه معنی داری مشاهده نشد. به عبارت دیگر، بین انواع ویژگی های شغلی با تعهد عاطفی و هنجاری رابطه مثبت معنی دار و با تعهد مستمر رابطه منفی معنی دار مشاهده گردید. سطح معنی داری در این تحقیق p<./.5 در نظر گرفته شده است.
- فراهانی ابوالفضل و همکاران (۱۳۸۸) درپژوهشی به بررسی” ارتباط بین عوامل تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری دبیران تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی” پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد بین دو بعد تعهد سازمانی (تعهد عاطفی و تعهد هنجاری) و کیفیت زندگی کاری دبیران رابطه ای معنی دار وجود دارد، اما دربعد تعهد عقلانی و کیفیت زندگی کاری دبیران رابطه ی معنی داری وجود ندارد. همچنین بین تعهد سازمانی برحسب ویژگی های جمعیت شناختی در(سن، وضعیت تأهل ، مدرک تحصیلی، مقام، سابقه ی خدمت،سابقه انجمن و نوع فعالیت ورزشی) تفاوت معنی داری وجود دارد. اما درجنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد. بین میزان کیفیت زندگی کاری بر اساس سن، وضعیت تأهل، مدرک تحصیلی، مقام، سابقه انجمن ورزشی و میزان سابقه خدمت تفاوت معنی داری وجود دارد، اما در جنسیت و نوع فعالیت ورزشی تفاوت وجود ندارد.
- صیادی تورانلو حسین و همکاران(۱۳۸۸) در پژوهشی به بررسی “رابطه ی بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد” پرداختند. نتایج یافته های تحقیق نشان داد که : بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش یزد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج یافته های تحقیق درباره ی رابطه ی برخی ویژگی های فردی مانند سابقه خدمت و تحصیلات با تعهد سازمانی درجامعه ی بررسی شده، نشان داد که به طورکلی در این نمونه ی آماری بین سابقه ی خدمت و تعهد سازمانی رابطه ی معناداری وجود ندارد.
پیشینه خارجی :
- سپهوند رضا و همکاران(۲۰۱۴) در پژوهشی تحت عنوان ” تأثیر شخصیت بر تعهد سازمانی” که جامعه آماری این پژوهش شامل ۷۵۰ نفربودند که تعداد ۱۲۵ نفر بعنوان نمونه تعیین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استاندارد ویژگی های شخصیت نیو و تعهد سازمانی(آلن و مایر) می باشد. یافته ها در این پژوهش نشان داده اند که رابطه مثبت و معنی داری بین شخصیت و تعهد سازمانی وجود دارد.
- سامپات کاپیگودیه (۲۰۱۳) درپژوهشی باعنوان “تأثیرپنج مدل عاملی شخصیت باتعهد سازمانی معلمان زبان انگلیسی درمدارس دولتی سریلانکا". که دراین پژوهش داده هابصورت تصادفی ازیک نمونه از۴۵۰ معلم زبان انگلیسی که درشمال مرکزی، غربی واستان های شمال غربی در سریلانکا بودند جمع آوری شد. پرسش نامه درمیان معلمان انگلیسی برای اندازه گیری پنج عامل بزگ شخصیت وتعهد سازمانی آنها اجراشد. اطلاعات جمع آوری شده با بهره گرفتن از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که برون گرایی، توافق و با وجدان بودن رابطه مثبت و معنا داری با تعهد سازمانی دارند. نمایش نتایج بیشتر نشان داد که روان رنجوری و بازبودن به تجربه ارتباط منفی معناداری با تعهد سازمانی دارند. در نهایت نتایج کلی این شدکه: برون گرایی، توافق و با وجدان بودن نفوذی قوی برتعهد سازمانی معلمان انگلیسی داشت.
- فقیه پرور و همکاران(۲۰۱۳) در پژوهشی تحت عنوان “تأثیر کیفیت زندگی کاری بر تعهد سازمانی توسط SEMکه در بین کارکنان شرکت OICO ” به این نتیجه رسیدند که بین کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت و قابل توجهی وجود دارد. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی(والتون) و تعهد سازمانی (آلن و مایر) استفاده شده است.
- رحمتی نیا خدیجه، ملکی مریم(۲۰۱۳) در تحقیقی به بررسی “رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی اعضای هییت علمی دانشگاه آزاد بجنورد” که جامعه آماری این پژوهش شامل تمام ۱۲۷ عضو هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد می باشد.که با بهره گرفتن از جدول مورگان، حجم نمونه ۹۷ نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق استفاده از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی (والتون) و تعهد سازمانی (آلن و مایر)می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی رابطه مثبت و قابل توجهی وجود دارد.
- قاسمی زاد علیرضا(۲۰۱۳) در پژوهشی تحت عنوان “رابطه بین ادراک سازمانی، تعهد سازمانی، و کیفیت زندگی کاری با بهره وری” که بر روی معلمان و مدیران مدرسه ابتدایی استان فارس انجام شده، و باتوجه به نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، هفت شهرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند که در آن برخی از مدارس مورد بررسی قرار گرفتند. روش پژوهش ازنوع همبستگی می باشد که برای محاسبه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این پژوهش یافته ها نشان دادند که رابطه مثبت و معنا داری بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی وجود دارد.
- کادریوان و پارامسواری(۲۰۱۲) در پژوهشی با تحت عنوان” تأثیر شخصیت بر کیفیت زندگی کاری معلمان” به این نتیجه رسیدند که: در کار و رضایت شغلی، کنترل در محل کار، شرایط کار و همچنین در کیفیت زندگی کاری معلمان از لحاظ جنسیتی تفاوت معناداری وجود دارد. معلمان زن وجدان بالاتری نسبت به معلمان مرد نشان داده اند.
- دوستی و همکاران(۲۰۱۲) در پژوهشی تحت عنوان” بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی کارکنان وزارت ورزش وجوانان استان مازندران” به این نتیجه رسیدند که رابطه معنی داری بین کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی وجود دارد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. به منظور استفاده از جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی(والتون) و تعهد سازمانی (آلن ومایر) استفاده شد.
- نیها و جایانما (۲۰۱۱) در پژوهشی با عنوان “تأثیر کیفیت زندگی کاری بر تعهد سازمانی در بخش خدمات در INDORE ” نتایج تحقیق نشان داد که: همبستگی مثبت و معنی داری بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی وجود دارد. وهمچنین کیفیت زندگی کاری به طور قابل توجهی تحت تأثیر تعهد سازمانی قرار دارد.این مطالعه به این ترتیب نشان میدهد که کارکنان با کیفیت زندگی کاری مطلوب تعهد بیشتری به سازمان خود و حفظ یک رابطه بلند مدت در مقایسه با کسانی که کیفیت زندگی کاری نامطلوب دارند.
- نرمالا (۲۰۱۰) در پژوهشی با عنوان “بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در بین کارکنان درشرکت های مالزی".که در بین یک نمونه از کارکنان در مالزی انجام شد، هفت متغیرQWL (رشد و توسعه، مشارکت، فیزیکی محیط زیست، نظارت، پرداخت حقوق و مزایا و ارتباط اجتماعی) به منظور تعیین ارتباط آنها با تعهد سازمانی مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان دادکه بین QWLو تعهد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین شرکت در مالزی میتواند به تعهد کارمندان خود بهبود بخشد.
- نیرمالا و مانجو (۲۰۰۸)در پژوهشی باعنوان “بررسی رابطه بین شخصیت وکیفیت زندگی کاری در بین معلمان کالج ها و دانشگاه شهرهاریانا". که معلمین به صورت تصادفی انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرارگرفت. در این پژوهش پنج بعد شخصیتی و هشت بعد از کیفیت زندگی کاری مورد بررسی قرار گرفت. وهمچنین ازپرسشنامه پنج عامل(NEO) پرسشنامه(QWL) استفاده شد. نتایج نشان دادکه بین ابعاد سه گانه شخصیت باکیفیت زندگی کاری رابطه مثبتی وجوددارد.
جمع بندی پیشینه ها:
درجمع بندی تحقیقات انجام شده میتوان بیان داشت که:
بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد فخرپور(۱۳۹۱).افرادی که دارای ویژگی شخصیتی با وجدان می باشندکارکنان از تعهد سازمانی با لاتری برخوردار هستند پوریوسف(۱۳۹۱).بین ویژگی های شخصیتی با ویژگی شغلی تعهد سازمانی و رابطه معنی داری بین ویژگی شخصیتی توافقی بودن با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. عباسی(۱۳۹۱). همچنین عباسی(۱۳۹۱) در تحقیق خود از معنادار بودن رابطه بین برون گرایی با تعهد سازمانی گزارش می دهد. مساح(۱۳۹۰) نیز رابطه معناداری را بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی همانندسازی شده و تعهد سازمانی پیوستگی و مبادله ای گزارش کرده است. همچنین حاتمی(۱۳۹۰) در تحقیق خود در کارخانجات سیمان به این نتیجه رسیدند که ابعاد کیفیت زندگی کاری پیش بینی کننده تعهد سازمانی و مؤلفه های آن است. شریفی(۱۳۸۹) نیزبین ابعاد پنج گانه شخصیت مدیران و معلمان رابطه مثبت و معنی داری را با تعهد سازمانی گزارش کرده است. سلطان حسینی(۱۳۸۸) در یک تحلیل رگرسیونی نشان داد که تعهد عاطفی و تعهد هنجاری تحت تأثیر کیفیت زندگی کاری کارکنان تربیت بدنی استان اصفهان قرار دارد. پاشا و خدادادی(۱۳۸۸) درتحقیقی مشاهده نمودند که بین اکثر ویژگی های شخصیتی با تعهد مستمر رابطه معنی داری وجود ندارد. فراهانی(۱۳۸۸)رابطه غیر معنی داری را بین تعهد عقلانی و کیفیت زندگی کاری گزارش نموده است. همچنین در پیشینه های خارجی سامپات(۲۰۱۳) گزارش می دهد که برون گرایی، توافق و باوجدان بودن، نفوذی قوی بر تعهد سازمانی دارد. کادریوان(۲۰۱۲)نشان داد تفاوت جنسیتی در کار و رضایت شغلی و شرایط کار در کیفیت زندگی کاری معلمان تأثیر دارد. همچنین نیها و جایانما(۲۰۱۱) به این نتیجه دست یافتند که کیفیت زندگی کاری به طور قابل توجهی تحت تأثیر تعهد سازمانی قرار دارد و کارکنان با کیفیت زندگی کاری مطلوب تعهد بیشتری به سازمان خود و حفظ یک رابطه بلندمدت در مقایسه با کسانی که کیفیت زندگی کاری نامطلوب دارند، دارد. همچنین نیرمالا و مانجو(۲۰۰۸) در استفاده از پرسشنامه پنج عاملی(NEO) نشان دادند که بین ابعاد سه گانه شخصیت با کیفیت زندگی کاری رابطه مثبتی وجود دارد. همچنان که مشاهده می شود در اکثر تحقیقات انجام شده بین ابعاد شخصیت و ابعاد تعهد سازمانی و کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری مشاهده گردیده است و دربرخی ابعاد شخصیتی با تعهد سازمانی رابطه معناداری مشاهده نگردیده است.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
پس از بررسی مباحث نظری و تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش در فصل دوم تحقیق، در این فصل به بررسی روش شناسی تحقیق پرداخته شده که بر همین اساس موضوع روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، جمع آوری اطلاعات، معرفی متغیرهای تحقیق، ابزارهای جمع آوری اطلاعات و تعیین روایی ومحاسبه پایایی آنها، شاخص سازی پرسشنامه ها و روش های تجزیه و تحلیل داده ها ارائه شده است.
روش تحقیق
با توجه به اینکه در این پژوهش، محقق درصدد بررسی ارتباط بین برخی ویژگی های شخصیتی وکیفیت زندگی کاری باتعهد سازمانی مدیران زن در ادارات ورزش شهرشیراز بوده بنابراین روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نظرهدف بنیادی و از بعد زمان حال نگر می با شد .شیوه جمع آوری داده ها میدانی می باشد .
جامعه آماری
جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه مدیران زن ادارات ورزشی شهر شیراز اعم از مدیران زن اداره کل ورزش و جوانان و ادارات آموزش و پرورش کل و نواحی شهر شیراز و همچنین نایب رییسان هیأت های ورزشی استان فارس می باشد.که تعداد آنها با توجه به اینکه برخی از مدیران پست های مشترکی دارند طبق آمار موجود به ۹۰ نفر می رسد.
نمونه و روش نمونه گیری
با توجه به تعداد محدود جامعه آماری که ۹۰ نفر می باشند، تمام جامعه به عنوان نمونه انتخاب خواهند شد. بر این اساس نمونه گیری به صورت کل شمار بوده و جامعه و نمونه آماری برابر می باشند.
جمع آوری اطلاعات
روش این پژوهش از نظرهدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد که به شکل میدانی صورت گرفته است. از آنجا که پژوهش حاضر از نوع توصیفی است وبه شیوه میدانی انجام خواهد گرفت، لذا داده های مورد نیاز از منابع مختلف و همچنین برای جمع آوری اطلاعات افراد نمونه و سنجش میزان هریک از متغیرها، از پرسشنامه های استاندارد که روایی وپایایی آنها توسط محققین اندازه گیری شده و درتحقیقات مورد استفاده قرارگرفته، استفاده شده است. دراین تحقیق به علت محدودبودن حجم جامعه، کل جامعه مذکور به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد ۹۰ عدد پرسشنامه تکثیر و به صورت حضوری تکمیل ودر پایان ۸۰ پرسشنامه عودت داده شد.پس از جمع آوری کلیه پرسشنامه ها کددهی و جهت تجزیه و تحلیل داده ها وارد رایانه شد. تعداد نمونه ها در جدول(۱-۳)گزارش شده است:
جدول(۱-۳) تعداد نمونه ها به تفکیک ادارات مختلف ورزشی
ارتباط بین برخی ویژگی های شخصیتی وکیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی مدیران زن در ادارات ورزش شهر شیراز۸