الگوی ارتباطات میان فرهنگی در اسلام ۱
-
- آمارتیاسن در بحث از گزینش اجتماعی و رفتار فردی مینویسد: ساختن آینده در اختیار ماست و برای این امر باید گزینشهایمان بر دلیل استوار باشد. ارزشیابی آن نیز به چارچوب و ضابطه نیاز دارد. نهادهایی نیز لازماند که اهداف و تعهدات ارزشیمان را ارتقا بخشند. علاوه بر این، هنجارهای رفتاری و معقولی که رسیدن به خواستههایمان را تسهیل کند، مورد نیاز است(آمارتیاسن، ۱۳۹۲، ص ۳۸۶). ↑
-
- رفیعپور، ۱۳۹۲، ص ۱۸۷٫ ↑
- ابوالقاسمی و سجادی، چالشهای توسعه فرهنگ دینی، ۱۳۸۵، ص ۲۳ ↑
- رعد: ۱۱ ↑
- پارسانیا،۱۳۸۱ ↑
- جمله بسیار گویایی از امام موسی صدر که زیربنای الگوی اسلامی در تعاملات اجتماعی را تشکیل میدهد. ↑
- ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ ↑
- یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ «اى مردم، بىتردید ما همه (افراد نوع) شما را از یک مرد و زن (آدم و حوّا) آفریدیم، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم، و شما را قبیله هاى بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید (پس در میان شما برترى نژادى نیست بلکه) مسلّما گرامىترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است» ↑
- قلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَهٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(آلعمران: ۶۴) ↑
- عبدالرحمن، طه؛ الحق الاسلامی فی الاختلاف الفکری، بیروت، ۲۰۰۵، به نقل از: مرادی، ۱۳۸۶٫ ↑
- وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِی أُنزِلَ إِلَیْنَا وَأُنزِلَ إِلَیْکُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُکُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ(عنکبوت: ۴۶) و با اهل کتاب جز به [شیوهاى] که بهتر است مجادله مکنید مگر [با] کسانى از آنان که ستم کردهاند و بگویید به آنچه به سوى ما نازل شده و [آنچه] به سوى شما نازل گردیده ایمان آوردیم و خداى ما و خداى شما یکى است و ما تسلیم اوییم. ↑
- ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۶، ص ۲۰۵، ترجمه محمدباقر موسوی ↑
- همان ↑
- منصورنژاد، ۱۳۸۷، ص ۱۶۶٫ ↑
- این تعریف از معناشناسی واژه دعوت در قرآن استنباط میشود. ↑
- غمامی، پایان نامه ارشد دانشگاه امام صادق (ع). ↑
- Vatican council 11, 1992, p: 1005 ↑
- ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ،۱۳۸۷، ج۲، ص ۲۳۱ ↑
- dialogue ↑
- Communication ↑
- Sym-pathie ↑
- نک: آلعمران: ۱۱۸-۱۱۹، نساء: ۸۱، توبه: ۵-۶، قصص: ۴۹-۵۰، توبه: ۶، طه: ۵۹ ↑
- «الحوار یتضمن الجدل» ↑
- فضل الله، ۱۳۹۶ق، ۵۲ و ۵۳ ↑
- فضل الله، ۱۳۹۶ق، ۸۲ تا ۸۴ ↑
- همان ↑
- وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ (آل عمران ۱۰۴) ↑
- نتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ ↑
- آل عمران: ۱۰۴ ↑
- لِکُلِّ أُمَّهٍ جَعَلْنَا مَنسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلَا یُنَازِعُنَّکَ فِی الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُّسْتَقِیمٍ (حج:۶۷) ↑
- اسلوب الدعوه، /۱۵-۱۶ ↑
- عنکبوت: ۴۶ ↑
- حجتی سیدمحمدباقر و سلمان، ۱۳۸۵، ص ۳۲ ↑
- نحل: ۱۲۵ ↑
- با توجه رویکردی که در تعریف ارتباط میان فرهنگی در پیش گرفتیم، منظور از دیگران، غیرمسلمانان خواهد بود. ↑
- فصلت: ۳۳-۳۵ ↑
- حجتی سیدمحمدباقر و سلمان، ۱۳۸۵، ص ۳۳ ↑
- تدعوهم الی الهدی (کهف ۵۷) ↑
- لیس علیک هداهم (بقره ۲۷۲) ↑
- لیس علیک هداهم ولکن الله یهدی من یشاء (بقره ۲۷۲) ↑