۲-۳- مرور پژوهش های انجام شده
۲-۳-۱ پژوهشهای انجام شده درداخل کشور
علیزاده (۱۳۸۳) به بررسی میزان آگاهی مدیران از وظایف مدیریت آموزشی و ارتباط آن با موفقیت شغلی; آنها از دیدگاه دبیران در مدارس متوسطه شهر تربت حیدریه پرداخت. نتایج نشان داد که بین میزان آگاهی مدیران از وظایف مدیریت آموزشی و موفقیت شغلی آنان رابطه همبستگی نسبتا بالایی وجود دارد. آگاهی مدیران در سطح نسبتا پایینی قرار داشت. اما آگاهی مدیرانی که رشته تحصیلی آنها مدیریت بود، بالاتر بود. تحلیل رگرسیون نشان داد که وظایف سازماندهی، برنامه ریزی و ارزشیابی بیشترین همبستگی را با موفقیت مدیران داشتند. ضریب همبستگی تفکیکی نشان داد که با کنترل متغیرهای دموگرافیک در مقدار ضرایب تغییراتی ایجاد شد، برخی متغیرها ضرایب بالاتری گرفتند ولی متغیر نظارت از معنی دار بودن ساقط شد. ماتریس همبستگی بین موفقیت مدیران و ابعاد آن نشان داد که رابطه کلیه متغیرها با شاخص کلی موفقیت در سطح ۰۱/ ۰ تایید شد.
عبادی (۱۳۸۷) به بررسی میزان آگاهی، نگرش مدیران سلامت از مدیریت نظام سلامت پرداخت. یافته های پژوهش نشان دادکه بر طبق آزمونهای آماری انجام شده بین میزان آگاهی و نگرش با آموزش مدیران درمورد مدیریَت سلامت همبستگی ازلحاظ آماری معنی دار وجود ندارد . با توجه به نتایج به دست آمده روند آموزش مستلزم تغییرات متناسب با نیازهای آموزشی مدیران می باشد و آموزش در زمینه مدیریَت سلامت در کشور حائز اهمیت است و توصیه می شود جهت ارتقای سلامت برنامه ریزیهای جدید آموزشی در این خصوص انجام گیرد.
نکویی(۱۳۹۰) به بررسی رابطه بین آگاهی مدیران از عملکردهای مدیریت و نحوه عملکرد آنان در سازمانهای دولتی شهر کرمان پرداخت. یافتههای بدست آمده نشان میدهد که بین آگاهی و اطلاعات مدیران و نحوه عملکرد آنان در خصوص عملکردهای مدیریت (برنامهریزی تصمیمگیری) رابطه معنیداری وجود دارد با توجه به نتایج تحقیق و نظر به اینکه عملکرد موثر و مطلوب مدیران در سازمانها مدنظر میباشد لذا پیشنهاد میگردد در انتخاب مدیران به گونهای عمل شود که مدیران آگاه به اصول و عملکردهای مدیریت و واجد مهارتهای مدیریتی بکار گرفته شوند همچنین با آموزش مدیران کنونی زمینه برای فعالیت مطلوبتر آنان مهیا شود.
همتی (۱۳۸۶) به بررسی وضعیت شغلی و موفقیت شغلی دانش آموختگان مراکز آموزش کشاورزی استان آذربایجان شرقی پرداخت. هدف کلی پژوهش وی بررسی وضعیت اشتغال و موفقیت شغلی دانش آموختگان مراکز آموزش کشاورزی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را تعداد (۴۰۱=N) نفر از دانش آموختگان مراکز آموزش کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سالهای تحصیلی ۱۳۷۹-۱۳۷۳ تشکیل میدهند. از جامعه آماری فوق تعداد (۱۵۰=n) نفر با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه بود که روایی آن توسط اساتید صاحبنظر و پایایی آن پس از انجام یک پیش آزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که نزدیک به نیمی از افراد مورد مطالعه ۲/۴۹% شاغل، ۲/۳۶ % از افراد مورد مطالعه بیکار، ۳-۱۲% از افراد مورد مطالعه مشغول ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی و ۸/۳% از افراد مورد مطالعه مشغول خدمت نظام وظیفه می باشند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین درآمد پدر دانش آموختگان با موفقیت شغلی همبستگی منفی و معنی دار و بین میزان رضایت از دروس اصلی و اختصاصی کشاورزی با موفقیت شغلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد.
گل پرور (۱۳۸۹) به بررسی نقش حمایت اجتماعی و سیاست ها و اقدامات سازمانی در موفقیت شغلی پرداخت. این پژوهش با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی و سیاست ها و اقدامات سازمانی بر موفقیت شغلی کارکنان در کارکنان شرکت های وابسته به سایپا در گلپایگان به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان این شرکت ها (۸۰۰ شرکت کننده) تشکیل دادند که با بهره گرفتن از نمونه گیری تصادفی ساده ۱۷۹ مرد برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه های مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه ۱۲ سوالی موفقیت شغلی برون زاد و درون زاد (نبی ۲۰۰۱، ۲۵)، پرسشنامه ۱۰ سوالی حمایت اجتماعی (نبی ۲۰۰۱، ۲۸) با دو زیر مقیاس حمایت شخصی همکاران و حمایت شبکه ای و پرسشنامه ۷ سوالی سیاستها و اقدامات سازمانی (نبی ۲۰۰۱، ۳۱) بود. داده های حاصل از پرسشنامه ها با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که: ۱) موفقیت شغلی برون زاد و درون زاد با حمایت شخصی همکاران، حمایت شبکه ای و اقدامات و سیاست های سازمانی دارای رابطه مثبت و معنادار هستند؛ ۲) تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که به ترتیب حمایت شخصی همکاران، اقدامات و سیاستهای سازمانی و حمایت شبکه ای، موفقیت شغلی درون زاد، و اقدامات و سیاستهای سازمانی موفقیت شغلی برون زاد را پیش بینی میکنند.
قلی فر (۱۳۸۸) تحلیل عاملی مهارتهای حرفه ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی ایران را اجرا نمود. هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل مهارتهای حرفه ای لازم برای موفقیت شغلی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی ایران بوده است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است و جامعه آماری آن را اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی ایران (۱۸۳۷=N) تشکیل داده اند. با بهره گرفتن از جدول نمونه گیری مورگان تعداد ۳۲۷ نفر به عنوان نمونه تعیین شدند که در نهایت، برای افزایش دقت نتایج، حجم نمونه به ۴۰۴ نفر افزایش یافت. برای تعیین تعداد اعضای هیات علمی و تعداد دانشکده ها از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب و سپس، با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان دانشکده های کشاورزی ایران ۱۲ دانشکده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی آن بر اساس نظرجمعی از اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوط تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (۷۸/۰ تا ۹۲/۰). داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS:win16 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری بین مدرک تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) و محل تحصیل (داخل یا خارج از کشور) اعضای هیات علمی از نظر مهارتهای حرفه ای وجود دارد. همچنین، نتایج آزمون مقایسه میانگین (F) نشان داد که تفاوت معنا داری بین مرتبه علمی (مربی، استادیار، دانشیار و استاد) اعضای هیات علمی مورد مطالعه از نظر مهارتهای حرفه ای وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی پنج عامل مهارتهای فناوری اطلاعات، مهارتهای ارتباطی، تسلط بر محتوا، راهبردهای تدریس و یادگیری و بالندگی حرفه ای در مجموع حدود ۵۸/۶۴۱% از کل واریانس را تبیین کردند.
۲-۳-۲ پژوهشهای انجام شده در خارج کشور
مهلمن۱ (۲۰۰۲) در تحقیقی که در بین مدیران مدارس متوسطه میشیگان انجام داد، نتیجه گرفته است که عامل جنسیت مدیران با اثر بخشی آنان ارتباط دارد. به عبارت دیگر مدیران زن اثر بخش تر از مدیران مرد بوده اند. همچنین در این پژوهش مشخص شد که هر چه تجربه کاری در پست کنونی (سابقه مدیریت) بیشتر باشد ، مدیر اثر بخش تر است.
رابینسون[۸۰] (۲۰۰۴) در تحقیقی که تحت عنوان رفتار مدیران مدارس ابتدایی اثر بخش در ایالت می سی سی پی انجام داد، گزارش نموده است که تفاوت معناداری در پاسخ های معلمان با توجه به عوامل جنسیت، نژاد، منطقه، نوع مدرک، میزان اعتبار در ناحیه و موقعیت جغرافیایی ایالت، هنگام مقایسه پاسخ های آنان راجع به اثر بخشی مدیران وجود ندارد.
عزیز وفا۲ (۲۰۰۵) در تحقیقی تحت عنوان رفتار رهبری و اثر بخشی در میان مدارس متوسطه مالزی انجام گرفته است . هدف این تحقیق مطالعه نوع رفتار رهبری شایع در بین مدیران مدارس متوسطه، از نظر دبیرانی که نزد آنان کار می کرده اند، بوده است. در این تحقیق اثر بخشی مدیران بر اساس ابعاد نه گانه (رهبری، تعهد، اعتماد، مأموریت، جلسات، روابط، رضایت، بازخورد، توسعه) بررسی شد.
۲-۴- جمع بندی و ارائه چارچوب نظری تحقیق
در پژوهش حاضر، مبانی نظری جهت بررسی میزان آگاهی مدیران از اهداف مدیریت آموزشی و ارتباط آن با موفقیت شغلی آنها جمع آوری گردید. علاوه بر مبانی نظری، پژوهش های انجام شده در داخل و خارج از کشور در زمینه هر دو متغیر پژوهش نیز مورد بررسی قرار گرفتند.
هدف پژوهش حاضر نیز بررسی میزان آگاهی مدیران از اهداف مدیریت آموزشی و ارتباط آن با موفقیت شغلی آنها می باشد. بر این اساس پس از مطالعه مبانی نظری و مدل های ارائه شده و همچنین پیشینه تحقیقات انجام شده پیرامون متغیرهای تحقیق در داخل و خارج از کشور، در یک بررسی کلی، برای متغیر اهداف مدیریت آموزشی نظریه قرائی مقدم (۱۳۷۵)، انتخاب شد. همچنین برای متغیر موفقیت شغلی نیز مدل نکویی مقدم (۱۳۸۸) ارائه شده بود و در نهایت، به مدد مدلهای ذکر شده، چارچوب نظری تحقیق که در شکل شماره ۵-۲ نیز نشان داده شده است، تدوین گردید. رابطه بین هر یک از متغیرهای ذکر شده در فصول بعدی از طریق آزمون های مربوطه مورد سنجش و بررسی قرار خواهد گرفت.
در زیر مدلی تحلیلی که پژوهش بر اساس آن صورت گرفته است ترسیم شده است.
مفهوم ابعاد(شاخص)
متغیر پیش بین
آگاهی از هدف راهنمایی
آگاهی از هدف حمایت اعضا
آگاهی از اهداف مدیریت آموزشی
خلاقیت
آگاهی از هدف مشارکت
آگاهی از هدف ایجاد روابط انسانی
سن ،سابقه کار
آگاهی از هدف کمک به کشف استعداد ها
مدرک تحصیلی
آگاهی از هدف کمک به بهبود فرایند
آگاهی از هدف فراهم نمودن امکانات خلاقیت
متغیر ملاک
موفقیت برون زاد
موفقیت شغلی
موفقیت درون زاد
شکل ۲-۵: مدل تحلیلی تحقیق
فصل سوم:
روش اجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه
در این فصل هدف، نوع و روش انجام پژوهش، مشخصات جامعه آماری، حجم و روش نمونه گیری، ابزار پژوهش، پایایی و روایی ابزار و در پایان روش تجزیه و تحلیل داده ها مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
۳-۲- روش تحقیق
روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از جنبه های مختلفی قابل بررسی است. از نظر هدف، این تحقیق کاربردی است. از طرف دیگر، از نوع همبستگی[۸۱] است.
۳-۳- جامعه آماری و نمونه مورد مطالعه (حجم نمونه و روش نمونه گیری)
جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران مدارس متوسطه شهرستان رفسنجان می باشند که در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ به تعداد ۷۴ نفر می باشد که به علت کم بودن تعداد جامعه آماری تمامی افراد جامعه مورد پژوهش قرار گرفته و نمونه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند.
۳-۴- ابزار تحقیق و روایی و پایایی ابزار
در این تحقیق، برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است:
پرسشنامه محقق ساخته آگاهی مدیران از اهداف مدیریت آموزشی و پرسشنامه استاندارد موفقیت شغلی مدیران.
۱-پرسشنامه محقق ساخته آگاهی از اهداف مدیریت آموزشی
با توجه به نوع پژوهش از نظر هدف و روش، اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه و با بهره گرفتن از مقیاس نظر سنجی لیکرت بدست آمده است. پرسشنامه عبارت از مجموعه سوالاتی است که محقق با توجه به نیازهای اطلاعاتی خود آنها را طراحی و جهت گردآوری داده ها آن را در اختیار منابع معتبر قرار داده است و پاسخ هایی که به سوالات پرسشنامه داده می شود، اطلاعات مورد نیاز محقق را برای تجزیه و تحلیل آماده میسازد (بیانی ۱۳۷۴، ۱۳۰).