۳-۳- جامعه اماری و نمونه گیری:
جامعه اماری در این تحقیق عبارت از کلیه مدیران ، معاونین و کارشناسان ادارات ، سازمانها و ارگانهای دولتی شهرستان گیلان غرب می باشد.
نمونه گیری در تحقیق حاضر به روش نمونه گیری هدفمند می باشد. در نمونه گیری هدفمند محقق براساس اهداف تحقیق و با توجه به شرایط جامعه اماری اقدام به انتخاب نمونه های افراد برای جمع اوری
اطلاعات می نماید.
برای محاسبه حجم نمونه در هر تحقیق با توجه به امکانات محقق و نوع تحقیق میتوان اقدام نمود. در این پژوهش به منظور تعیین تعداد مناسب افراد نمونه که بتوانند معرف جامعه آماری باشند از روش زیر استفاده میشود.
برای محاسبه حجم نمونه میتوانیم از فرمول زیر (فرمول کوکران) استفاده کنیم.
که در این فرمول
N = حجم جامعه اماری که برابر با ۳۶۰ نفر می باشد.
T=Z= اندازه متغیر در توزیع طبیعی که برابر با ۹۶/۱ است.
P= درصد توزیع صفت در جامعه که برابر با ۵% در نظر گرفته می شود
q= درصد افرادی که فاقد آن صفت در جامعه هستند که برابر با ۵% در نظر گر فته می شود.
d= تفاضل نسبت واقعی صفت در جامعه که برابر با ۵% در نظر گرفته شده است.
لذا با قرار دادن اعداد فوق در این فرمول تعداد نمونه مورد نیاز در این پژوهش به روش زیر محاسبه گردید:
دراین تحقیق تعداد ۱۸۲ نفر از روسا، معاونین و کارشناسان ادارات و سازمانهای شهرستان گیلان غرب به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.
۳-۴- ابزار گردآوری اطلاعات:
به منظور گرداوری اطلاعات علاوه بر مشاهده فرایندها و وضعیت ارائه خدمات شهری و مدیریت شهری ، از روش کتابخانه ای استفاده شد. همچنین در روش میدانی به منظور جمع اوری و گرداوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. این پرسشنامه ۲ قسمت دارد. در بخش نخست این پرسشنامه مشخصات دموگرافیک کارشناسان و روسا و معاونین مطرح شده است . در این بخش سوالاتی نظیر سن ، سابقه فعالیت در سازمان یاد شده، ، میزان اگاهی انها نسبت به مقوله مدیریت واحد شهری ، تحصیلات ، رشته تحصیلی و نظایر انها مورد سوال قرار گرفت. بخش دوم پرسش نامه به سوالات اصلی تحقیق که پیرامون اندازه گیری ، ارزیابی و بهبود وضعیت ارائه خدمات شهری توسط مدیریت واحد شهری است اختصاص دارد. سوالات به روش طیف لیکرت بوده ودر قالب طیف پنج درجه ای پاسخ داده می شود.
۳-۴-۱- روایی[۸] پرسش نامه محقق ساخته:
مراد از روایی آن است که اندازه گیری برای هدف مورد نظر یعنی اندازه گیری متغیر تحقیق از کارایی لازم برخوردار باشد. به عبارت دیگر روایی مستلزم آن است که ابزار پژوهش همان متغیری را اندازه گیری کند که پژوهشگر قصد اندازه گیری آن را دارد.
در این پژوهش به منظور اطمینان از روایی ابزار اندازه گیری از روش روایی محتوا استفاده می گردد. در روایی محتوا، تاکید زیاد بر قضاوت شخصی سازندگان ابزار می باشد.
لذا پرسش نامه های مذکور پس از تدوین در اختیار صاحب نظران قرار گرفت و اساتید و کارشناسان حوزه مدیریت واحد شهری، سئوالات آن را از نظر روا بودن تایید نمودند.
۳-۴-۲- اعتبار[۹] پرسش نامه:
اعتبار به معنای قابلیت اعتماد، ثبات، همسانی، قابلیت پیش بینی و دقت یا صحت است.
ابزارهای تحقیق به عنوان وسیله ای برای جمع آوری اطلاعات باید معتبر باشند تا پژوهشگر بتواند به داده های بدست آمده اعتماد کند. (شریفی و نجفی زند، ۱۳۷۶)
در این پژوهش به منظور بخش اعتبار پرسش نامه های یا شده از روش بازآزمایی استفاده می شود.
اعتبار بازآزمایی با اجرای آزمون در مورد افراد گروه نمونه در یک زمان اجرای مجدد آن در مورد همان گروه در زمانی دیگر تعیین می شود.
لذا در این پژوهش نیز ابتدا پرسش نامه به ۱۰ نفر از روسا و معاونین و کارشناسان سازمانهای یاد شده ارائه گردید تا نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند. پس از ۱۰ روز مجدداً پرسش نامه به افراد یاد شده ارائه
گردید تا تکمیل نمایند. ضریب الفای کرونباخ به دست امده برابر با ۸۱/۰ براورد شد که ، نشان از پایایی مناسب پرسشنامه دارد.
۳-۵- روش تجزیه و تحلیل داده ها:
در پژوهش اخیر به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (توزیع فراوانی ها ، درصد ، میانگین ) و از روش آمار استنباطی ،ازمون کای اسکویر، ضریب همبستگی اسپیرمن و anova جهت سنجش معناداری روابط بین متغیرها استفاده شد. همچنین از ازمون T مستقل برای سنجش میانگین دو گروه کارشناسان مرد و زن در زمینه مدیریت واحد شهری استفاده شد. همچنین از ازمون دنباله داری ( تعقیبی توکی ) برای سنجش تفاوت بین میانگین گروه ها استفاده گردید. علاوه بر این از ازمون رتبه بندی فریدمن برای تعیین اولویتهای مربوط به الگوی مدیریت واحد شهری استفاده شد.داده ها پس از ورود به رایانه از طریق نرم افزار آماری Spss نسخه ۱۸ مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه:
پژوهشگر برای دستیابی به پاسخ پرسش تحقیق از طریق آزمون فرضیه ها ،دادهها را به قسمتها و بخشهایی تجزیه میکند اما تحلیل دادههای پژوهش به خودی خود پاسخ پرسشها را نمیدهدو تفسیر داده ها ضروری است.تفسیر کردن به معنای تبیین و معنا بخشیدن به دادهها ست. تبیین دادههای خام دشوار یا غیر ممکن است، شخص ابتدا باید داده ها را تجزیه وتحلیل کند و سپس به تفسیر آنها بپردازد.
تحلیل به معنای طبقه بندی ، تنظیم ، پردازش، دستکاری و خلاصه کردن دادهها برای یافتن پاسخ برای پرسشهای پژوهش است.هدف از تحلیل ، تقلیل دادهها به شکل قابل فهم و قابل تفسیر است . به نحوی که بتوان روابط متغیرهای گوناگون مرتبط با مساله مورد پژوهش را مطالعه قرار داد.مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات زمانی است که با حقیقت سروکار داریم دراین مرحله از پرسشنامه های توزیع شده که باید بدان وسیله فرضیات خود را تایید یا رد کنیم ،استفاده میگردد.در این مقطع از فرایند تحقیق دادههای جم آوری شده زیادی وجود دارد که بید تبریل به اطلاعات گردد برای این کار اطلاعات عمومی پاسخ دهندگان از قبیل سن ،جنس و میزان تحصیلات خلاصه گردیده و بصورت جدولی نمایش داده میشود.سپس اطلاعات مربوطه به پرسشنامه بصورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.(خاکی ،۱۳۸۶)
۴-۱- تجزیهتحلیلدادههای تحقیق
در این تحقیق دادههای جمع آوری شده از طریق پرسشنامه که در آن طیف لیکرت مورد توجه قرار گرفته است،با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS به دو شکل توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. دراین تحقیق از آمار توصیفی ،که شامل جداول فراوانی برای تجزیه و تحلیل دادهها ی جمعیت شناختی نمونه آماری استفاده شده است.برای بررسی وضعیت متغیرها و آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شده است.
الف) توصیف داده ها:
در این فصل ابتدا ازطریق آمار توصیفی به مطالعه و توصیف برخی ویژگیهای پاسخگویان نظیر جنس ، سن، تحصیلات ، سابقه کار در سازمان ، وضعیت تاهل ، تحصیلات ، درامد و نظایر ان پرداخته شده است و در بخش دوم نیز با بهره گرفتن از آزمونهای آماری به تحلیل و آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته شده است.در پژوهش حاضر تعداد نمونه های تحقیق ۱۹۴ نفر براورد شده بود . نهایتا پس از توزیع پرسشنامه ها ، تعداد ۱۸۲ پرسشنامه که به طور کاملپرشده بود مبنای محاسبه قرار گرفته و مورد تجزیه و تحلیل اماری قرار گرفتند.
جدول شماره ۴-۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس
درصد | فراوانی | شاخص اماری |